CITROËN C1 i ny upplaga – piggare och grönare men med samma personliga stil.

Nya CITROËN C1 premiärvisas på bilsalongen i Bryssel den 10 januari och lanseras på den svenska marknaden i april. C1 som är den minsta bilen i Citroëns modellprogram har sedan lanseringen 2005 lockat över 620 000 kunder världen över. Nya CITROËN C1 får en facelift i form av ny design i fronten och sänkt koldioxidutsläpp på endast 99 g/km, men nöjer sig inte med det!

Kompakt, driftsnål och miljövänlig – den sympatiska CITROËN C1 har sedan juni 2005 varit en stark aktör på marknaden för små stadsbilar. I början av 2012 kommer den i ny upplaga, nu i ännu fräckare stil och med flera starka kort på hand: koldioxidutsläpp på bara 99 g/km, varselljus med LED-lampor, uppdaterad CD-radio med Connecting Box och, sist men inte minst, elektroniskt styrd manuell växellåda (EGS) med växelreglage vid ratten.

EN PRAKTISK OCH LÄTTMANÖVRERAD STADSBIL

Precis som tidigare finns C1 i två olika utföranden, med 3 eller 5 dörrar, vilket inte är vanligt hos konkurrenterna. Den minsta modellen hos CITROËN har alltså lyckats behålla alla de fördelar som gjort den till en sådan succé världen över. På sex år har den sålts i över 620 000 exemplar. Nya CITROËN C1 har plats för upp till fyra vuxna och det finns gott om plats både i fram- och baksäte, trots att den har kvar sitt kompakta ytterformat. Den blygsamma längden på 3,44 meter gör den till en av de kortaste stadsbilarna på marknaden, vilket gör det lätt att ta sig fram i trafiken.

Med sin korta vänddiameter på 9,63 meter är nya CITROËN C1 lättmanövrerad och bekväm på alla sätt. Den har också en mängd förvaringsfack som sitter praktiskt placerade i instrument­brädan, mittkonsolen och dörrarna. Volymen i bagageutrymmet kan tack vare den nedfällbara baksätesbänken varieras allt efter behov – från 139 till drygt 700 liter.

LÅG BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH BLYGSAMMA UTSLÄPP

Nya CITROËN C1 är en smidig stadsbil med en trecylindrig bensinmotor på 68 hk. Med manuell växellåda får CITROËN C1 1.0i högt betyg för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp och är därmed ett föredöme när det gäller miljövänlig körning: 4,3 l/100 km vid blandad körning och 99 g kolioxid/km. Det gör C1 till den första CITROËN-modellen med bensinmotor som klarar gränsen på under 100 g koldioxid per kilometer. Ett ännu mer lättmanövrerat och bekvämt alternativ är C1 med elektroniskt styrd manuell växellåda (EGS). Denna version har en bränsleförbrukning på 4,5 l/100 km och koldioxidutsläpp på 104 g/km.

NY OCH FRÄCK DESIGN

Nya C1 har blivit ännu mer sympatisk och personlig med sin nya front och den kortare motorhuven. Strålkastarna har kvar sin rundade form och sitter kvar i stötfångaren som dock har fått ett helt nytt utseende med dimljus och varselljus med LED-lampor, vilket är ovanligt i den här klassen. Den karaktäristiska designen på framljusen har blivit CITROËNs speciella kännemärke, och återfinns också på DS3 och C4 Aircross. I bakpartiet har den kvar sin originella stil med bakluckan som består av en enda glasruta och med en ny design på emblemet med Citroën-vinklarna. Navkapslarna NOTUS, 14 tum, har också ny design, medan lättmetallfälgarna RIFT, 14 tum, återkommer i samma utförande förutom en liten detalj nämligen placeringen av det nya vinkelemblemet som nu sitter på kåpan.

ATTRAKTIVA FÄRGER OCH MATERIAL

Nya CITROËN C1 har inför lanseringen fått en speciell färg. Det är nyansen Blå Botticelli som redan förekommer på CITROËN C3 och CITROËN DS3. Förutom denna fräscha färg finns många andra lack- och metallicfärger att välja bland: röd Scarlet, blå Electra, vit Lipizan, svart Caldera och två grå nyanser – en silveraluminium Gallium och en något mörkare Carlinite. Kylargrillen på nya C1 har en kromad list (från och med andra utrustningsnivån Séduction).

NYA CITROËN C1 är riktigt snygg på utsidan och likaså på insidan. I den trivsamma kupén återkommer den utvändiga nyansen. Instrumentbrädans nedre del, mittkonsolen och dörrpanelerna går från grått till svart, och matchar instrumentbrädans övre del. I versioner med elektroniskt styrd växellåda är ratten skinnklädd och med ny design, och versionerna med manuell växellåda har fått ett nytt utförande på växelspaksknoppen. I utrustningsnivåerna Séduction och Exclusive är sätena klädda med ett helt nytt tyg, Orsai Multicolore, medan de i ingångsversionerna är klädda med mörkgrå Nokimat Mistral.

NY UTRUSTNING MED CRÉATIVE TECHNOLOGIE

Nya CITROËN C1 erbjuder många nya funktioner, helt i linje med märkets ambitioner. De inbyggda varselljusen med LED-lampor utgör ett synligt bevis på Créative Technologie. När det gäller trivseln i bilen har radioutbudet utökats. Den inbyggda panelen, som går i samma stil som instrumentbrädan, visar även tid. Den uppdaterade CD-radion med Connecting Box (som tillval) är MP3-kompatibel och har en Bluetooth-funktion. Den har USB- och aux-uttag längst ner i mittkonsolen. Det finns också andra tekniska nyheter till glädje för föraren: växelreglaget vid ratten är nytt på denna modell med elektroniskt styrd växellåda (EGS) och som tillval finns parkeringshjälp.

ÖKAD TRIVSEL OCH SÄKERHET

Nya CITROËN C1 är en mångsidig bil. Den har mycket goda köregenskaper som förstärks av den nya utformningen på servostyrningen och stötdämpningen. Det gör den reaktionssnabb och ger bättre stötdämpning i låga hastigheter. När det gäller utrustning har nya CITROËN C1 många tekniska finesser som gör körningen säkrare både i stan och på landsväg. Som standard ingår till exempel ABS-bromsar, krockkuddar, nödbromshjälp, Isofix-fästen, elektronisk bromskraftsfördelning och ESP-system.

BILSALONGEN I BRYSSEL

Den nya modellen av CITROËN C1 presenteras officiellt på bilsalongen i Bryssel den 10 januari 2012. Den första dagen är reserverad för pressen men allmänheten är välkommen att titta på den nya modellen i CITROËNs monter (HALL 6) från torsdag 12 till söndag 22 januari. Nya CITROËN C1 kan beställas hos återförsäljarna i början av mars, samtidigt som bilsalongen i Genève 2012 äger rum, och lanseras på den svenska marknaden under april månad.

PRESSKONTAKT

Lena Rönnelius Ericson - Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 – lena.ericson@citroen.com

Bilder finns att ladda ner från Cision Point, MyNewsDesk samt från Citroëns internationella pressarkiv

www.citroen-presse.com

CITROËN

CITROËN grundades för 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. CITROËN, som gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke, lanserade under 2010 den första modellen i den nya DS-serien, DS3, som blev en verklig försäljningssuccé Under 2011 lanserades DS4 och sedan även DS5. Med sin stora erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett brett utbud av bilar med microhybrid-teknik e-HDi och likaså en Full hybrid med benämningen Hybrid4. Detta tekniska försprång märks också på rallyområdet där CITROËN kan uppvisa sju världsmästartitlar för konstruktörer.

CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.

CITROËN SVERIGE AB INFORMATIONSAVDELNINGEN Lena Rönnelius Ericson PR- och Informationschef E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99 www.citroen-press.com www.citroen.se