CITROËN DS5 FÅR 5 STJÄRNOR I EuroNCAP

CITROËN DS5 har fått 5 stjärnor i EuroNCAP s krocktest, med hela 97 % i resultatet för säkerhetsassistans. Denna tredje modell i Citroëns DS-serie erbjuder en dynamisk och säker väghållning och en förstärkt konstruktion, tillsammans med en rad högteknologisk utrustning som ett resultat av Citroëns expertkunnande inom « Créative Technologie ».

Säkerheten består av beprövad och testad teknik för förarstödsassistans, exempelvis elektronisk bromskraftfördelning, nödbromssystem, antispinnsystemet ITC (Intelligent Traction Control), hastighetsbegränsare/färddator och statiskt kurvljus.

De fina EuroNCAP-resultaten uppnåddes tack vare utrustning som kännetecknas av « Créative Technologie » från Citroën:

- en ny generation av avåkningsvarnare läser av vägen med hjälp av en kamera, som är inbyggd i den övre delen av vindrutan och som varnar föraren när bilen avviker från färdriktningen.

- Ett automatiskt system för helljuset, som använder bilderna som registreras i samma kamera, och aktiverar respektive avaktiverar helljusen beroende på ljusförhållanden och den omgivande trafiken.

- en head-up display i färg som visar viktiga kördata – till exempel hastighet, hastighetsbegränsare/färddator och inställningar i navigationssystemet – i förarens synfält.

Bilägandet underlättas även av den innovativa tjänsten CITROËN eTouch, som i likhet med märkets senaste bilmodeller tog hem utmärkelsen EuroNCAP Advanced award. Utmärkelsen tilldelas innovativa system som säkerställer högsta säkerhetsnivåer samtidigt som man gör dem prismässigt överkomliga för största antalet kunder. CITROËN eTouch består av ett antal innovativa tjänster i bilen såsom lokalisering av nödsamtal och assistansanrop (funktionen varierar i olika länder). Det är såväl kostnadsfritt som tillgängligt dygnet runt och alla veckans dagar. Tjänsten fungerar med stöd av ett inbyggt SIM-kort som säkerställer exakt lokalisering av fordonet och snabb nödutryckning i händelse av olycka samt hjälp och stöd till skadade och vittnen till olyckan.

CITROËN eTouch innefattar ytterligare två tjänster som är tillgängliga på internet. Via Citroëns hemsida når kunden tjänsten MyCITROËN, där kunden skapar sitt personliga « konto » med en virtuell version av CITROËN Servicebok, som varnar ägaren i händelse av mekaniskt fel eller säkerhetsstörning på bilen och informerar om kommande serviceintervaller. Där finns även funktionen « EcoDriving », som visar bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Dessa tjänster är kostnadsfria under gällande garantitid.

Mer information om Citroën DS5 och bilder finns att ladda ner från Cision Wire och MyNewsDesk liksom från www.citroen-presse.com.

Presskontakt :

Lena Rönnelius Ericson - Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 – lena.ericson@citroen.com

CITROËN, som gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke, lanserade under 2010 DS3, den första modellen i den distinkta DS-serien som i år kompletteras med DS4 och DS5. Med över 90 års erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN i sitt modellprogram två helt eldrivna bilar, likaså bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och snart också en fullhybrid – Hybrid4. Märket har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.