Citroën förstärker sin satsning i Skandinavien!

För att ytterligare öka tillväxttakten i Sverige, Norge och Danmark har Citroën beslutat att starta en marknadssoffensiv i Skandinavien och öppnar därför ett skandinaviskt huvudkontor.

Sverige, Norge och Danmark är en viktig utmaning i den fortsatta utvecklingen av Citroën. Tillsammans är de tre länderna Citroëns sjunde största marknad i Europa.

Efter ett tillfredsställande resultat 2007 i Skandinavien har Citroën för avsikt att öka försäljningstakten och sina marknadsandelar under 2008. Märket hoppas på att till 2010 vara en huvudaktör på den skandinaviska bilmarknaden.

Citroën planerar att lansera 19 nya modeller inom de närmaste åren, vilket öppnar stora möjligheter inom Skandinavien. Före sommaren 2008 kommer Citroën att lansera sin nya C5, sedan och kombi. Citroën C5 ingår i segmentet för större mellanklassbilar som utgör 35 % av den skandinaviska bilmarknaden. Lanseringen av C5 är av största vikt för Citroën i Skandinavien. Därför är det ett idealiskt tillfälle att basera sin marknadsoffensiv på en förstärkt organisation.

Citroën utformar således en ny företagsorganisation i Skandinavien för att bättre kunna anpassa sig till utvecklingen på de skandinaviska marknaderna och öka sin personal ute på fältet. Man öppnar ett nytt huvudkontor för Skandinavien, i Köpenhamn, med tre nationella kontor i Sverige (Stockholm), Norge (Oslo) och Danmark (Köpenhamn). Dessa tre nationella enheter blir ett direkt stöd till dess nätverk av auktoriserade återförsäljare och verkstäder. Högsta prioritet kommer att läggas på kundnöjdhet och på att effektivisera och utveckla distributionsledet.

Föresatsen är att skapa en markant försäljningsökning i Skandinavien under 2008 och de närmast kommande åren. På så vis bidrar Citroën till de ambitiösa mål som satts upp av PSA Peugeot Citroën-koncernen.

Spånga den 15 januari 2008

För ytterligare information vänligen kontakta: