CITROËN HAR TVÅ SVERIGEPREMIÄRER PÅ MOTORMÄSSAN I MALMÖ

Citroën visar två modeller som har Sverigepremiär på motormässan i Malmö. Det är Citroën C1, som fått en smakfull facelift, och Citroën DS5, den tredje modellen i den nya DS-serien. De tidigare DS-modellerna, DS3 och DS4, finns också utställda i Citroëns monter och är tydliga bevis på Créative Technologie som är ledord för märket. DS-serien har med sin nydanande design och premiumkänsla väckt stor uppmärksamhet sedan lanseringen som startade med DS3 för två år sedan. DS-modellerna har sålts i 180 000 exemplar runt om i Europa. Därav drygt 130 000 bilar av modellen DS3 vars bilägare till 60% rekryterats från andra märken.

CREATIVE TECHNOLOGIE FRÅN CITROËN

Fler modeller i Citroëns monter visar prov på Créative Technologie, bland annat elbilen C-Zero och två modeller ur C-serien - en Citroën C3 Selection med panoramataket Zenith och en Citroën C4 Exklusive - har microhybriden eHDi med Stop&Start i kombination med en elektroniskt kopplande växellåda. Drivlinan är skapad för att underlätta eco-driving med låg bränsleförbrukning och låga utsläpp av koldioxid. Citroëns klassiska gashydraulik återfinns i Citroën C5 Tourer med dieselmotorn HDi 160 hk. Business-versionen är ovanligt välutrustad, bland annat med en dieselvärmare som standard, och riktar sig speciellt till tjänstebilsåkare.

Citroën DS5 finns med såväl bensin- som dieselmotorer. DS5 är den första Citroën-modellen med PSA-gruppens nya drivlina HYBRID4 på totalt 200 hästkrafter. HYBRID4 är en fullhybrid med dieselteknik. Den har en dieselmotor fram, HDi 163 hk, och en elmotor bak på 37 hk, vilket ger fyrhjulsdrift. Den kan köras i fyra lägen. ZEV (Zero Emission Vehicle) med ren eldrift. Automat där bilen växlar på ett ultimat sätt mellan el- och dieseldrift på. 4WD med enbart fyrhjulsdrift. Slutligen Sport som tillåter en sportigare körstil.

CITROËN DS MED DESIGN SOM STICKER UT

Mässbesökarna bör ta en närmare titt på bilarna ur DS-serien vars design präglas av vackra exteriöra linjer och inredning av hög klass. Samtliga modeller har läderklädsel med ett mönster i stolsryggarna som påminner om ett flätat klockarband. DS3 Ultra Prestige har tagits fram i en begränsad serie med bensinmotorn THP 150 hk och en sober design. Den har svart kaross och vitt tak som dessutom försetts med specialdekor som har DS-logotypen som mönster. Instrumentpanelen är i vitt läder och stolarna har elegant läderklädsel i nyanser som gradvis går från vitt, via grafitgrått till svart slutligen.

Slutligen kan yrkesförare provköra den smidiga CITROËN NEMO SKÅP med lastutrymme på 2,5 m3 under mässdagarna.

CITROËNS MODELLER OCH VERSIONER PÅ MALMÖ-MÄSSAN:

CITROËN C-ZERO 100 % elbil på 64 hk och en räckvidd på 150 km

CITROËN C1 1.0i 68 hk, 5 dörrar, 4,3 liter/100 km 99 g. Svart kaross.

CITROËN C3 SELECTION - Special Edition - med eHDi 90 hk Stop&Start, EGS, 3,7 l/100 km och 98 gr CO2.

CITROËN C4 med eHDi 110 hk Stop&Start, EGS.4,0l/100 km,104 gr. Utrustningsnivå: Exclusive.

CITROËN C5 BUSINESS TOURER HDi 160 hk automat 6,9 l/100 km. FreeDrive (serviceavtal ingår)

CITROËN DS3 ULTRA PRESTIGE - Special Edition - med bensinmotorn THP 150 hk manuell växellåda.

CITROËN DS4 HDi 160 hk. Utrustningsnivå Sport med bl a navigation och läderklädseln Club Habana.

CITROËN DS5 HYBRID4 med dieselmotorn HDi 163 hk och en elmotor på 37 hk (totalt 200 hk) med 3,8 km räckvidd. 3,8 liter/100 km och 99 gr CO2.

CITROËN NEMO SKÅP HDi 75 hk Stop&Start med EGS. 4,1 liter/100 km, 109 gr CO2. Lastutrymme 2,5 m3.

Foton och fördjupad information finns på Cision Point samt på MyNewsDesk. På Citroëns internationella pressarkiv finns bilder på samtliga modeller www.citroen-presse.com

PRESSKONTAKT : Lena Rönnelius Ericson, informationschef.

Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

CITROËN grundades av André Citroën för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den första modellen i den nya DS-serien, DS3, som blivit en verklig försäljningssuccé. I början av 2011 lanserades DS4 och under hösten även DS5. Med sin stora erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet där märket under de senaste åtta åren vunnit 7 världsmästartitlar för konstruktörer.

CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.

CITROËN SVERIGE AB INFORMATIONSAVDELNINGEN Lena Rönnelius Ericson PR- och Informationschef E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99 www.citroen-press.com www.citroen.se