• Citroën/

Citroën Jumpy - nyligen vald till årets transportbil 2008 - lanseras nu även som minibuss på den svenska marknaden.

Citroën Jumpy utnämndes nyligen till Årets Transportbil 2008. Priset mottogs i samband med den internationella transportbilsmässan i Amsterdam den 25 oktober. Juryns motivering till utmärkelsen var produktegenskaper som bränsleeffektiva motorer, den höga säkerhetsnivån och inte minst det breda utbudet av karossutföranden.

För att ytterligare bredda sitt utbud lanserar Citroën sin Jumpy Combi även på den svenska marknaden. Jumpy Combi är en minibuss med 8-9 säten som utrustats med en dieselmotor HDi 138 hk med partikelfilter, ESP och luftfjädring. Combi-modellen lanseras under det första kvartalet 2008.

Fördjupad information

Citroën Jumpy vald till årets transportbil 2008

Tack vare sitt breda och innovativa modellprogram har Citroën skaffat sig en stark ställning på transportbilsmarknaden. I Sverige har Citroëns försäljning av lätta lastbilar ökat med 17 % under 2007. Det faktum att Jumpy valdes till årets transportbil 2008 stärker denna position ytterligare.

Under pressdagen på den internationella transportbilsmässan i Amsterdam fick Citroën ta emot utmärkelsen av en jury bestående av branschjournalister från 20 europeiska länder. Citroën Jumpy belönades med 108 poäng av 140 möjliga, långt före övriga konkurrenter.

Nya Citroën Jumpy lanserades i januari 2007 och har redan sålts i fler än 22 000 exemplar på den europeiska marknaden (28 länder). Modellen har en naturlig placering mitt i modellprogrammet, som redan består av Berlingo och Jumper och inom kort även av Nemo. Den sistnämnde blir instegsmodell i den här familjen och premiärvisas på årets transportbilsmässa i Amsterdam. I det här kompletta modellprogrammet kan de allra flesta transportbilskunder hitta en Citroën-modell som passar (lastvikter mellan 600 kg och 2 ton och lastvolymer mellan 2,5 och 17 m3).

Den kontinuerliga produktanpassningen efter trenderna i transportbilssektorn gav Citroën en marknadsandel på 9,6 % i Europa (28 länder) under de nio första månaderna 2007, vilket innebar en tätplacering på flera marknader: etta i Spanien, tvåa i Belgien och trea i Frankrike och Portugal. Marknaden för lätta transportbilar är mycket viktig för Citroën. I Sverige har Citroëns försäljning av lätta lastbilar ökat med 17 % under 2007. Ett av fem fordon från Citroën, som säljs i världen, är en lätt transportbil och en lätt transportbil av tio som säljs i Europa (28 länder) är en Citroën.

Nya Jumpy är helt omarbetad jämfört med den tidigare versionen. Det som transportbilsjuryn föll för var:
• den dynamiska och sobra stilen,
• det breda urvalet av versioner bestående av skåpmodeller med och utan rutor och hyttversioner med golv för karosspåbyggare, men även kombiversioner för persontransporter,
• det stora antalet möjliga kombinationer när det gäller lastvolym, lastvikt och lastlängd,
• de ekonomiska och kraftfulla motoralternativen,
• väghållningen som är förstklassig även under svåra last- och körförhållanden,
• de stora utrustningsmöjligheterna som ökar komforten och säkerheten. Exempelvis finns luftfjädring bak, 6 krockkuddar och ESP.

Jumpy, årets transportbil 2008, visas i Citroëns monter på transportbilsmässan i Amsterdam (hall 7, monter 07004) tillsammans med de övriga modellerna i transportbilsserien (Nemo, Berlingo och Jumper) och Citroëns nya SUV, C-Crosser, som presenteras i transportversionen. Citroën visar också konceptbilen Cruise-Crosser, som är en SUV med dieselhybrid-drivning. Den har en 3:e hjulaxel som används som komplement till de övriga drivhjulen på svåra underlag (sand, snö).

Spånga den 29 oktober 2007

För ytterligare information, välkommen att kontakta: