CITROËN PÅ BILSALONGEN I FRANKFURT

CITROËN PÅ BILSALONGEN I FRANKFURT

Vid den 64:e internationella bilsalongen i Frankfurt ställer Citroën ut de tre modeller som nu ingår i den nya DS-serien tillsammans med märkets senaste tekniska innovationer och en helt ny konceptbil. Citroën bekräftar på nytt sin strävan att erbjuda lösningar som underlättar resandet och betonar sina två kärnvärden – djärvhet och teknologi.

DS-SERIEN – DJÄRV OCH SPECIELL

Bara ett och ett halvt år efter lanseringen har CITROËN DS3 redan sålts i över 100 000 exemplar, och några månader efter lanseringen av CITROËN DS4 nere på kontinenten har man mottagit order på närmare 15 000 bilar. Vid bilsalongen i Frankfurt ställer märket ut sina tre modeller i DS-serien och den stora stjärnan är förstås CITROËN DS5, den senaste modellen som nu får Europapremiär och lanseras i slutet av året. Märket bekräftar sin djärva satsning genom att även presentera CITROËN DS3 Ultra Prestige, en ny version som bland annat får en läderklädsel med inslag som påminner om ett flätat klockarmband, vilket tagits fram specifikt för DS-serien. Helt i linje med den speciella känsla som präglar DS-serien vill Citroën dela med sig av sin passion för förfinade material. Man har därför avdelat ett hörn i montern till sina bästa sadelmakare som demonstrerar hur deras alster tar form.

DET FRÄMSTA AV CITROËNS TEKNOLOGI

Sedan slutet av 2010 erbjuder Citroën en helt elektrisk bil – CITROËN C-ZERO. CITROËN DS5 blir den första fullhybriden med drivlinan Hybrid 4. Den kombinerar en dieselmotor fram och en elmotor bak, vilket ger god prestanda (200 hk och fyrhjulsdrift) och samtidigt minskade koldioxidutsläpp (99g/km). I montern presenteras också CITROËN C3 med den nya mikrohybridtekniken e-HDi 70. Den har koldioxidutsläpp på låga 87 g/km och placerar sig därmed bland de främsta i sin kategori vad gäller utsläpp av CO2.

Citroën visar även prov på sin teknologi i utrustning som är ”Praktisk till 100 %”. Exempelvis erbjuder man tjänsten CITROËN eTouch som bland annat ger automatisk lokalisering av fordonet vid en olycka, vilket innebär att räddningstjänsten snabbare kan vara på plats. Ett annat exempel är den gashydrauliska fjädringen som Citroën är ensamma om i världen och som finns på CITROËN C5 och C6. Denna fjädring ger en perfekt kombination av komfort och god väghållning. Citroëns teknologiska kompetens kommer också till sin rätt i nya CITROËN DS3 WRC, som redan vunnit en rad segrar i årets Rally-VM.

CITROËN GÖR DET ENKLARE ATT RESA

CITROËN MULTICITY lanserades i Frankrike den 1 mars 2011 och i början av nästa ården tyska marknaden på tur. Tjänsten är tillgänglig på internet och via mobiltelefoner och gör det lätt att planera sina resor. Det gäller allt från att välja resväg – inklusive alla transportsätt – till att boka inkvartering. CITROËN fullföljer sina idéer om det mobila samhället och tvekar inte att bana ny väg. Det kommer till uttryck i en nydanande konceptbil som avtäcks första dagen på bilsalongen i Frankfurt.

Ett urval av bilder finns tillgängliga på Cision Wire och MyNewsDesk samt ytterligare material på följande länkar:

Internationella pressmeddelanden finns på http://presse.citroen.com

FILMER OCH FOTON finns på : http://www.citroencommunication-extranet.com

ANVÄNDARNAMN: CITROEN

LÖSENORD: FRANCFORT

Inbjudan till vår presskonferens bifogas här i pressmeddelandet. För mer information och för bokning av intervjuer med Citroëns ledning under pressdagarna välkommen att kontakta mig direkt. Väl mött i Citroëns monter!

CITROËN SVERIGE AB – INFORMATIONSAVDELNINGEN

LenaRönnelius Ericson - Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 – lena.ericson@citroen.com

VÄLKOMMEN TILL CITROËN PÅ BILSALONGEN I FRANKFURT

Frankfurtmässan öppnar sina portar för pressen den 13 och 14 september. Vi har nöjet att bjuda in till presskonferens med Frédéric BANZET, verkställande direktör för CITROËN:

Tisdag den 13 september kl 14.30 i CITROËNs monter i Hall 8

Under pressdagarna finns följande personer på plats  för intervjuer:

- Frédéric BANZET, VD för CITROËN

- Xavier DUCHEMIN, Direktör för marknad och kommunikation inom CITROËN

- Christophe MUSY, Försäljningsdirektör för CITROËN i norra Europa

- Alfredo VILA BLANCO, Försäljningsdirektör för CITROËN i södra Europa

- Thierry METROZ, Direktör för CITROËNs avdelning för Design

- Olivier DAILLANCE, Designchef för färg- och materialval inom Citroën

- Andrew COWELL och Frédéric SOUBIROU, Designer CITROËN DS5

- Carlo BONZANIGO, Chef för CITROËNs konceptbilar

- Thomas d’HAUSSY, Chef för CITROËNs modellprogram

- Pierre MONFERRINI, Projektchef CITROËN DS5

- Audrey AMAR, Produktchef CITROËN DS5

CITROËN - som gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke - lanserade under 2010 modellen DS3 som blev en verklig försäljningssuccé och under 2011 följer DS4. Den distinkta DS-serien kompletteras i slutet av 2011 med CITROËN DS5. Med över 90 års erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN i sitt modellprogram två helt eldrivna bilar, likaså bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och snart också en fullhybrid – Hybrid4. Märket är även innovativt vad gäller tjänster och erbjuder en mobilitetsportal, CITROËN MULTICITY. Märket har 10 000 kontaktpunkter för kunder och 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.