CITROËN PÅ BILSALONGEN I GENEVE 2012

Vid bilsalongen i Genève visar Citroën än en gång prov på djärv kreativitet i form av ett standardhöjt modellprogram, tekniska innovationer och nya tjänster.

DS-serien har blivit en stor försäljningssuccé med 180 000 sålda bilar världen över. Utvecklingen fortsätter nu med DS5 Hybrid4, den första dieselhybriden i Citroëns modellprogram, och med flera nya versioner, till exempel de snygga DS3 ULTRA PRESTIGE, DS4 och DS5 PARIS RENDEZ-VOUS. Vidare visas DS3 RACING S. LOEB och konceptbilen DS4 RACING CONCEPT, båda i begränsad upplaga. Samtidigt med lanseringen av dessa varianter av DS-serie introducerar märket en särskild klubb, Citroën DS PRIVILEGE, för ägare av en DS-modell – (f n endast i Frankrike).

– Den nya kompakta SUV:en Citroën C4 AIRCROSS passar väl in i märkets standardhöjningsstrategi. I satsningen ingår också lanseringen av nya Citroën C3 RED BLOCK och de nystylade Citroën C1 och Citroën BERLINGO MULTISPACE.

– När det gäller miljön har Citroën på ett år minskat sina koldioxidutsläpp med 5 gram, bland annat med hjälp av sin microhybrid-teknik e-HDi, elbilar och en fullhybriddiesel. Citroëns utbud av elbilar blir nu mer tillgängligt tack vare ett nytt avgiftssystem för C-ZERO (beroende på land). På bilsalongen i Genève vill Citroën också ta tillfället i akt och visa sin gashydrauliska fjädring Hydractive. En teknik som bara finns hos Citroën, på modellerna Citroën C5 och C6.

– Märket erbjuder flera konkreta lösningar till förmån för ökad mobilitet, så som Citroën eTouch, en funktion som finns på de flesta modellerna och som faktiskt kan rädda liv. Citroën MULTICITY är ett tjänsteutbud som förenklar reseplaneringen. Den finns i Frankrike och sedan några veckor tillbaka också i Tyskland. På ett år har den redan lockat över en miljon besökare, och inom kort kommer utbudet att utökas med tjänster som samåkning och bilpool.

Förutom dessa konkreta och nyskapande tjänster fortsätter märket att utveckla former för full mobilitet och ger sig gärna in på nya outforskade vägar. ”Creative Technologie” står för Citroëns samlade fackkunskap och med det som grund har märket skapat Tubik, en exklusiv och högteknologisk ”shuttle” – en minibuss med en central idé att återskapa lusten att resa.

Bilder och en fördjupad presentation av Citroën på Bilsalongen i Genève finns att ladda ner från Cision Point, MyNewsDesk samt från Citroëns internationella pressarkiv www.citroen-presse.com

FILMER OCH FOTON FINNS ÄVEN PÅ http://www.citroencommunication-extranet.com/

ANVÄNDARNAMN (versaler) : GENEVA2012

LÖSENORD (versaler): CITROËN

Bilsalongen i Genève är öppen för pressen den 6 och 7 mars. Då finns möjlighet att intervjua följande personer i CITROËNs monter i hall 6:

- Frédéric BANZET, verkställande direktör för CITROËN

- Xavier DUCHEMIN, marknads- och informationsdirektör för CITROËN

- Thierry METROZ, designschef för CITROËN

- Andrew COWELL, designansvarig för CITROËN DS5 och C4 Aircross

- Thomas d’HAUSSY, produktchef CITROËN

- Xavier BERNARD, projektchef CITROËN C4 AIRCROSS

- Pierre MONFERRINI, projektchef CITROËN DS5

För frågor och bokning av intervjuer, välkommen att kontakta:

PRESSKONTAKT : Lena Rönnelius Ericson Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

CITROËN SVERIGE AB INFORMATIONSAVDELNINGEN Lena Rönnelius Ericson PR- och Informationschef E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99 www.citroen-press.com www.citroen.se

Snabbfakta

CITROËN grundades för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den första modellen i den nya DS-serien, DS3, som blivit en verklig försäljningssuccé. I början av 2011 lanserades DS4 och under hösten även DS5. Med sin stora erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet där märket under de senaste åtta åren vunnit 7 världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.