CITROËN PÅ FORMEX

Vid årets Formex-mässa i Stockholm, som öppnar sina dörrar för pressen idag, ställer Citroën ut två modeller ur sin nya DS-serie - CITROËN DS3 och CITROËN DS4 - som båda rönt stor uppmärksamhet för sin djärva och samtidigt vackra design. DS4 blev utnämnd till ”Årets vackraste bil” vid den Internationella Bilfestivalen i Paris i år och när läsarna av det tyska magasinet Auto Bild, och de 26 övriga upplagorna runt om i Europa, röstade fram Designpriset 2011 kom CITROÊN DS4 först i sin kategori. Dessutom kom CITROËN DS4 på tredje plats i utnämningen ”Vackrast bland de vackraste”, efter modellerna Mercedes Benz SLK och BMW Serie 6. Genom att delta i Formex-mässan vill Citroën uppmärksamma alla formintresserade utställare och mässbesökare om märkets strävan att skapa bilar som har god design med djärva linjer och innovativ teknologi. Bilarna finns exponerade på ÖH:21 i entréhallen vid Älvsjömässans östra entrée.

DS-SERIEN – DJÄRV OCH SPECIELL

Citroëns nya DS-serie har skapats för att tilltala en ny målgrupp som söker hög prestanda men samtidigt väljer en bil som sticker ut och som är i harmoni med ens livsstil. Citroën DS3 är en småbil med stark karaktär och går att variera i all oändlighet. Köparen formar sin egen bil med hjälp av en konfigurator. Det kan röra sig om val av karossfärg, färg och mönster på bilens tak, sidobackspeglar, fälgar och olika inredning inklusive färg på instrumentpanel och växelspaksknopp. På en konfigurator i Citroëns monter kan mässbesökaren utforma sin egen drömbil.

Citroën DS4, som utmärker sig genom sin förfinade design, är en bil i mellanbilssegmentet, men den kan inte kategoriseras. Citroën DS4 bryter det traditionella mönstret. Den har allt, men är inte en sedan även om det känns så i den rymliga kupén. Den är inte en coupé trots att den yttre designen ger det intrycket. Den ser ut att ha tre dörrar, men den har fem – handtagen till bakdörrarna är vackert infällda i karossen. Man sitter relativt högt i bilen, men DS4 är inte en SUV. Citroën DS4 måste ses och upplevas.

I slutet av året lanseras CITROËN DS5 den tredje modellen i DS-serien. Den finns inte på Formex men kommer däremot att få sin Europa-premiär på bilsalongen i Frankfurt som öppnas för pressen den 13 september.

Ett urval av bilder finns tillgängliga på Cision Wire och MyNewsDesk.

Citroëns internationella pressmeddelanden och foton: http://presse.citroen.com

Mer information om den internationella bilfestivalen finns på http://www.festivalautomobile.com/gb/index.php

Auto Bild Design Award 2011 på http://europeancarnews.com/2011/05/24/citroen-ds4-gets-first-prize-in-auto-bilds-design-award-contest/

För mer information välkommen att kontakta:

CITROËN SVERIGE AB – INFORMATIONSAVDELNINGEN

LenaRönnelius Ericson - Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 – lena.ericson@citroen.com

CITROËN - som gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke - lanserade under 2010 modellen DS3 som blev en verklig försäljningssuccé och under 2011 följer DS4. Den distinkta DS-serien kompletteras i slutet av 2011 med CITROËN DS5. Med över 90 års erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN i sitt modellprogram två helt eldrivna bilar, likaså bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och snart också en fullhybrid – Hybrid4. Märket är även innovativt vad gäller tjänster och erbjuder en mobilitetsportal, CITROËN MULTICITY. Märket har 10 000 kontaktpunkter för kunder och 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2010 hela 1 460 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.