CITROËN STOLT SPONSOR AV TJEJMILEN

Citroën satsar inte bara på motorkraft utan även mänsklig sådan i form av löpning. Det gör man genom att i år gå in som sponsor av Tjejmilen som är det största idrottsevenemanget för kvinnor i Sverige. Biltillverkaren Citroën, med drygt 55 återförsäljare runt om i landet, blir därmed “Officiellt bilföretag för Tjejmilen”.

– Tanken är att Citroëns engagemang ska bli långsiktigt, säger Henrik Zielfelt, marknadsdirektör för Citroën. Vi vill gärna stötta sportaktiviteter som rör en bred kvinnlig målgrupp. Tjejmilen har ett positivt syfte och står dessutom för värdegrunder som Citroën delar.

I år arrangeras Tjejmilen för 29:e gången och går av stapeln den 1 september. Loppet är 10 km långt och går runt Gärdet och Djurgården i Stockholm, där ca 30 000 tjejer och kvinnor från hela landet deltar. Många av deltagarna har då tidigare deltagit i Vår Ruset, en löparklassisker som arrangeras på 17 orter i Sverige under våren och försommaren. Redan nu kan du se Citroën Official Car som rullar på vägarna med Vår Ruset.

Axel Lönnqvist, marknadsansvarig på Stockholm Marathon Gruppen som är arrangör av Tjejmilen, kommenterar Citroëns medverkan:

– Citroën kommer att förgylla Tjejmilen-helgen på olika sätt. Det känns bra att Citroën går i bräschen för kvinnorna som i allt större grad tar beslut om bilköpen i familjen.

PRESSKONTAKT : Lena Rönnelius Ericson, informationschef.

Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

Bilder finns att ladda ner från Cision Point, MyNewsDesk samt från Citroëns internationella pressarkiv  www.citroen-presse.com

CITROËN SVERIGE AB INFORMATIONSAVDELNINGEN Lena Rönnelius Ericson, Informationschef. E-mail: lena.ericson@citroen.com Tel: 08-474 53 07 Mobil: 070-575 06 99 www.citroen-press.com www.citroen.se

Snabbfakta

CITROËN grundades av André Citroën för drygt 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Paris. Citroën har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya distinkta DS-serien, som innefattar modellern CITROËN DS3, DS4 och DS5. Med sin långa erfarenhet av ”Créative Technologie” erbjuder Citroën ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud av bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. CITROËNs tekniska försprång märks också på rallyområdet där märket under de senaste åtta åren vunnit sju världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, 11 500 medarbetare, representation i närmare 80 länder och sålde under 2011 hela 1 436 000 fordon, varav 220 000 bilar i Kina.

Citat

Tanken är att Citroëns engagemang ska bli långsiktigt.Vi vill gärna stötta sportsaktiviteter som rör en bred kvinnlig målgrupp. Tjejmilen har ett positivt syfte och står desutom för värdegrunder som Citroën delar.
Henrik Zielfelt, marknadsdirektör för Citroën Sverige AB
Axel Lönnqvist, marknadsansvarig Stockholm Marathon Gruppen och arrangör av Tjejmilen.