CITROËN VISAR EN RAD SVERIGEPREMIÄRER PÅ GÖTEBORGS MOTORSHOW 2010

DS3 är en av flera stora attraktioner från Citroën som har Sverigepremiär på motormässan i Göteborg. DS3 är första modellen av tre i Citroëns nya DS-serie som riktar sig till den som vill kombinera hög prestanda med en personligt anpassad bil, en bil som sticker ut i trafikvimlet. Den andra stora nyheten är nya C3, vars föregångare såldes i 2 miljoner exemplar. Det är även Sverigepremiär för C5:ans två nya dieselmotorer, en tvålitersmotor på 160 hk och en ny V6-motor på 240 hk, som är märkets starkaste motor. Dessa nyheter visas på bilsalongen i sällskap med kortfärdsbilen C1, MPV-modellerna C3 Picasso och C4 Picasso likaså Berlingo Skåp. Alla i skarp kontrast till en C4 på dryga 500 hästkrafter, vars förare är ingen mindre än Kenneth Hansen, fjortonfaldig europamästare i rallycross. Kenneth finns i Citroëns monter på lördag för att svara på frågor som rör bilen och den nya motorn som ska hjälpa Kenneth till ny EM-seger.

- Vi bjuder på flera Sverigepremiärer, säger Magnus Bengtsson, chef för Citroën Sverige, som börjat det nya året med att vända den negativa försäljningstrenden från föregående år. Det första kvartalet ökade Citroën med 50 %, att jämföra med den totala marknadens ökning på dryga 32 %. - De nya starka och bränslesnåla dieselmotorerna på C5 lanseras i Sverige under kvartal tre, men visas redan nu i vår monter. Nya DS3 har en design som verkligen sticker ut. Mässbesökarna kan skapa sin egen personligt anpassde DS3-version på en konfigurator som vi har i montern, berättar Magnus Bengtsson. Citroëns nya DS-serie I februari 2009 skapades rubriker när märket presenterade en ny och annorlunda produkt – DS-serien. Den hara fått sitt namn från 50-talsklassikern DS19, som i Sverige fick namnet Paddan. Liksom sin föregångare visar den nya DS-serien prov på CITROËNs många dynamiska sidor som kännetecknas av ledordet Créative Technologie. DS3 är sannerligen kreativ. Den är djärv och fräck, full av körglädje, finess och nytänkande. DS3 lanseras i maj på den svenska marknaden, men kan redan nu beställas hos ett tiotal återförsäljare runt om i landet. Skapa din egen DS3 Den utställda versionen av DS3 tål att tittas på med sin sportiga design, ljusblå kaross med vitt tak, fräcka lättmetallfälgar. I montern intill DS3:an finns en konfigurator med stor datorskärm där mässbesökaren själv kan skapa sin egen version av DS3 och samtidigt få en prislapp på vad just det utförande skulle kosta. Nya modeller och nya motorer Citroën ställer ut nio bilar ur sitt breda modellprogram. Allt från nylanserade C3, kompaktbilen C3 Picasso till C5 Tourer med två nya dieselmotorer, som lanseras i Sverige till hösten. De nya motorerna är på 160 respektive 240 hk, bekväma och kloka val inte minst för tjänstebilskunden. Se mer i nya Citroën C3 C3 som lanserades i Sverige så sent som i februari väcker uppmärksamhet med sin höga vindruta Zenith som ökar perspektivet från kupén med 80 grader. Det är en ny rymlig modell i småbilsklassen med hög komfort, praktisk inredning i snygga material och ett bagageutrymme på 300 liter. C3 finns med olika motorversioner bland annat en miljöbilsklassad dieselmotor på 90 hk med en bränsleförbrukning på 3,7 liter/100 km och utsläpp på 99 gr koldioxid/km. De ändringar som har införts i V6 HDi 240 FAP har skapat en sensationell förbättring i termer av komfort och körglädje, samtidigt som förbrukningen och utsläppen av CO2 sjunker rejält. C5 med ny dieselmotor på 240 hk Den nya V6-motorn C5 med ny V6 utecklar 177 kW (eller 240 hk EEG) vid 3 800 rpm, en ökning på 18 %. Den är den starkaste motorn i Citroëns modellprogram. Den har ett maximalt vridmoment på 450 Nm. Det höga vridmomentet borgar för mycket god körkomfort och visar upp några anmärkningsvärda egenskaper: • det maximala vridmomentet på 450 Nm är konstant från 1600 till 3600 rpm, dvs. i ett varvtalsområde som mer än väl täcker de vanligaste behoven, • det överstiger 400 Nm mellan 1 400 och 4 100 rpm, • värdet vid 1 500 rpm är 422 Nm, vilket är 17 % högre än i den tidigare motorn och borgar för ännu effektivare starter. Egenskaperna ger klart högre prestanda. C5 har högre maxfart och anmärkningsvärd acceleration (0 - 100 km/h på 7,9 – från stillastående tar den första kilometern 28,5 sekunder) och snabbare fartökning under färd (80 - 120 km/tim på 4,9 sekunder). Samtidigt minskar bränsleförbrukningen markant. Förbrukningen vid blandad körning är 7,4 liter på 100 kilometer och utsläppen av CO2 uppgår till 195 g/km. Det senare värdet motsvarar en minskning på 12 %. Uppgraderad tvåliters diesel på C5 Dieselmotorn på 2-liter har uppgraderats för att motsvara kraven enligt EuroV. Förändringen är positiv på flera sätt. Den har högre effekt: 163 hk (138 hk på den nuvarande versionen). 340 Nm (320 Nm). Den har lägre bränsleförbrukning: 6,8 liter (7,1 liter) samt lägre CO2-utsläpp: 179 gr (189 gr) 500 hästkrafter i Citroën C4 En C4 på dryga 500 hk med häftig dekor är utställd i Citroëns monter under alla mässdagarna. C4:an tillhör den fjortonfaldige europamästaren i rallycross, Kenneth Hansen, som finns på plats på lördag för att visa upp sin C4. Kenneth svarar gärna på frågor om den nya motorn som han varit med att ta fram i samarbete med Citroën Racing och som får sin debut i årets första EM-deltävling som går i Portugal den 1-2 maj. Citroëns engagemang på miljöområdet CITROËN arbetar sedan många år för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av växthusgaser. Här är några exempel från Citroëns globalt: • 1/3 av alla sålda bilar som släpper ut högst 120 g CO2 per km, • 42 % av alla sålda bilar som släpper ut högst 130 g CO2 per km, • 16 % släpper ut mindre än 110 gr per km • Ny dieselmotorn HDi 90 hk på C3 och DS3 släpper ut 99 g CO2 per km • Andra generationen av systemet Stop & Start kommer som standard på alla bilar från 2010 • Lanseringen av dieselhybriden DS5 är planerad till 2011. C-Zero – en elbil från Citroën Citroën lanserar elbilen C-Zero i slutet av 2010 – ett gemensamt projekt med Peugeot och Mitsubishi. Avsikten var att kunna visa upp C-Zero på motormässan i Göteborg, men vi drabbades tyvärr av diverse hinder i logistiken. Däremot lämnar Citroën information om elbilen som har noll i bränsleförbrukning, noll CO2-utsläpp och noll motorljud! Med C-ZERO utökar Citroën sitt program i småbilsklassen med en helt eldriven bil. Det är en perfekt citybil som underlättar framkomligheten i stadstrafik. Den har små yttermått, snabb uppladdning och tillräckligt lång räckvidd för de flesta bilförares dagsbehov. CITROEN CITROËN visar prov på dynamik och kreativitet genom att under 2010 lansera CITORËN DS3 den första modellen av tre i den distinkta DS-serien. - Det ligger i generna hos CITROËN att ständigt överskrida sina egna gränser, att gå ännu lite längre, att våga, att skapa., förklarade Frédéric Banzet, VD för Automobiles Citroën, i samband med bilsalongen i Genève tidigare i år. Det är märkets ledmotiv att bryta med det traditionella, att vända upp och ner på reglerna, att röra om i leden och hela tiden överraska. Och ännu efter 90 år fortsätter märket att komma med nyskapande idéer som ligger långt före sin tid. Med 90 år av « Créative Technologie » visar CITROËN påtagliga lösningar på att lindra miljöhotet. Det gör man bland annat genom att under 2010 lansera två elbilar och genom att införa Stop & Start på samtliga modeller. Under 2009 sålde CITROËN 1.346 000 fordon, på 8 000 försäljningsställen och verkstäder, med 13 500 medarbetare och representation i nära 80 länder. Mer information och foton finns på Cision Wire och Newsdesk samt på www.citroen-presse.com För mer information, välkommen att kontakta: