Nemo – en smart och smidig liten transportbil från Citroën!

För att ytterligare bredda sitt lätta transportbilsprogram lanserar Citroën en ny modell. Den går under namnet Nemo - en smart och smidig transportbil. Nemo blir instegsmodell för märkets lätta lastbilar, som sedan tidigare består av Berlingo, Jumpy och Jumper. Lanseringen på den svenska marknaden är planerad att ske under våren 2008.

Ett nytt modernt koncept

Vägtransporterna konkurrerar mer än någonsin om utrymmet med all annan trafik. Nemo är därför ett perfekt alternativ för att ta sig fram i dagens svårgenomträngliga trafikdjungel i och runt våra moderna städer. Den uppfyller alla krav som ställs på en kompakt skåpbil: smidig storlek, optimerad interiör, snillrika funktioner och - inte minst viktigt - den låga bränsleförbrukningen.

Kompakta yttermått och optimerad interiör

Nemo är både kompakt och rymlig:
• Nemo har kompakta yttermått (3,86 m lång) och är lika enkel att manövrera i stadsmiljöer som en liten personbil.
• Snillrik utformning som ger bilen praktiska och generösa lastegenskaper trots de kompakta måtten (2,5 m3 lastvolym och 610 kg lastvikt). Baktill är dörrarna olika breda och bilen kan förses med skjutdörr.
• Passagerarsätet EXTENSO kan anpassas på flera sätt.

Funktioner som gör arbetet enklare och skapar trivsel ombord

Nemo sätter ny standard i klassen med sina ekonomiska fördelar både vad gäller inköp och drift. De beprövade motoralternativen är både bränslesnåla och miljövänliga (119 g CO2 per km med dieselmotorn). Förare och passagerare kan njuta av funktioner som i en personbil: modern i design och interiör. Hög komfort. Ergonomiskt utformade reglage, innerbelysning och hög säkerhet.

Modern stil som sticker ut

Den här nya transportbilen från Citroën har en modern egen stil som väcker uppmärksamhet och stark sympati. Den har en robust framtoning med linjer som framhäver den väl tilltagna invändiga volymen och bilens praktiska egenskaper.

Ett komplett fordonsprogram som motsvarar de flesta behov.

Nemo som är en bil med kompakta mått blir instegsmodell bland Citroëns transportbilar. Den är fjärde modellen i serien och kompletterar de tidigare som består av Berlingo, Jumpy och Jumper.

Med sitt nya kompletta modellprogram täcker Citroën de allra flesta behov hos kunderna i segmentet (upp till 2 tons lastvikt och mellan 2,5 och 17 m3 lastvolym). Citroën vill därmed stärka sin ställning som en av de större aktörerna på marknaden för lätta transportbilar. Med en marknadsandel som under 2006 uppgick till 9,3 % på den europeiska marknaden (18 länder), intar Citroën andraplatsen bland antal sålda lätta transportbilar. I slutet av augusti 2007 uppgick Citroëns andel till 9,6 % på marknaden för lätta transportbilar.

Fördjupad information

En smart och smidig liten transportbil

Praktisk och funktionell

Stadsvänliga yttermått
Nemo är 3,86 m lång, 1,72 m bred och 1,72 m hög (eller 1,78 m hög med takrelingar som tillval). Tack vare sina kompakta mått tar sig Nemo enkelt fram överallt. Dessutom underlättas manövreringen av att vänddiametern mellan väggar bara är 10,6 m.

Generösa innermått
Trots sin kompakta och stadsvänliga storlek är innervolymen väl tilltagen. Lastlängden på golvet är 1,52 m, bredden mellan hjulhusen 1,05 m och den maximala höjden 1,18 m. Det ger en lastvolym som uppgår till 2,5 m3 bakom framsätena. Den maximala lastvikten i alla versioner är 610 kg.
Den låga lasttröskeln på 53 cm över marken (obelastat) gör det enkelt att lasta tunga föremål.

Ett terrängpaket som breddar användningsområdet
För att bättre anpassa sig till körförhållandena i och runt städerna, utan att för den skull begränsa bilens användningsområden, har Citroën tagit fram ett terrängpaket. Det består av en förhöjd fjädring, 15-tumshjul, en skyddsplåt under motorn och förstärkta skydd runt om (bredare sidolister, tröskelskydd, stötfångarbeklädnad, stänkskydd). Med den här utrustningen kan Nemo ta sig fram i mer kuperad terräng, både i och utanför staden.

Överraskande praktisk

EXTENSO: passagerarsäte med bordläge och infällningsfunktion
Passagerarsätet i Nemo har två extra lägen som gör bilen ännu mer praktisk att använda. Funktionen har fått namnet EXTENSO. Sätet kan ställas i ett bordläge (ryggstödet horisontalt placerat på sätet) eller fällas in helt i golvet.

Nemo är utrustad med en mellanvägg i plåt.

Olika breda dörrar bak
De mindre skåpbilsmodellerna kör ofta transportrundor med många stopp, vilket kräver att in- och urlastning kan ske effektivt och enkelt. Därför har Nemo som standard olika breda dörrar bak. Den smalaste dörren sitter på höger sida. Tack vare det kan lastutrymmet nås även om det är trångt bakom bilen. Med ett särskilt reglage kan dörrarna genom ett enkelt handgrepp även öppnas till 180 graders vinkel.

Registreringsskylten och det tredje bromsljuset sitter på vänster slagdörr och är synliga även om dörren på höger sida är öppen.

Höga och breda sidoskjutdörrar
Som tillval kan Nemo förses med en sidoskjutdörr, som gör det möjligt att lasta skrymmande kollin. Lasthöjden är 1041 mm och bredden varierar mellan 410 och 644 mm.

Funktioner som förenklar arbetet och skapar trivsel ombord

Komfort med storbilskänsla

För att kunna arbeta effektivt är det viktigt att transportbilen, den dagliga följeslagaren, kan erbjuda hög komfort, hög trivselfaktor och hög säkerhet. Nemo har just dessa egenskaper.

Egenskaper värdiga en personbil
Det finns många praktiska funktioner som gör Nemo till en bil med egenskaper värdiga en modern personbil, bland annat:

• En noggrant utformad ergonomi med alla reglage placerade där det faller sig naturligt. Växelspaken är högt placerad nära ratten och alla körreglage och hjälpfunktioner har fått en ergonomiskt optimal placering.
• Många olika förvaringsfack, extra viktigt i en transportbil. Upp till 12 fack framtill i bilen täcker yrkesförarens alla behov.
• Både ratten och förarstolen kan justeras på många olika sätt, vilket ger en bekväm körställning oavsett kroppsbyggnad.
• En högklassig ljudanläggning med 4 högtalare, varav 2 tweeters i dörrpanelerna.
• Bilen kan förberedas för telefoner med Bluetooth®.

Praktiska och specialutvecklade hjälpmedel
För att underlätta körningar både i och utanför staden är Nemo som standard försedd med servostyrning och har många praktiska hjälpfunktioner i alla versioner.
Bland annat finns parkeringshjälp vid backning, med fyra givare i den bakre stötfångaren. Bilen har också en högfartsvarnare, som kan ställas in via färddatorn. Den varnar med både ljus och ljud när den inställda hastigheten överskrids.
Under 2008 kommer farthållare och fartbegränsare att introduceras i serien.

Moderna och effektiva motorer och växellådor

Bränslesnåla och rena motorer
Motoralternativen är mycket ekonomiska, både dieselmotorn på 1.4 liter och 75 hk DIN och dieselmotorn 1.4 HDi på 70 hk DIN. Den sistnämnda nöjer sig med 4,5 l/100 km vid blandad körning och släpper bara ut 119 g CO2 per km, vilket sätter ny standard i klassen.

Elektronisk 5-stegad manuell växellåda med SensoDrive till HDi-motorn
Under 2008 kommer den elektroniska 5-stegade växellådan med SensoDrive att finnas som tillval till HDi-motorn på 70 hk. Precis som övriga modeller i Citroëns personbilsprogram med denna typ av växellåda (allt från stadsbilen C1 till den stora MPV-modellen Grand C4 Picasso), kan Nemo erbjuda en komfortabel och behaglig körning.

Anpassad säkerhet

Som standard har Nemo en krockkudde fram på förarsidan. Krockkudde på passagerarsidan finns som tillval.

Bilen har som standard säkerhetsbälten med pyrotekniska bältessträckare och kraftbegränsare som är anpassade efter krockkuddarnas uppblåsningshastighet. Om föraren glömmer att sätta fast bältet tänds en varningslampa.

Transportbilsförare är mycket måna om att varorna och paketen som transporteras inte ska bli stulna. Därför kan lastutrymmet låsas separat, antingen utifrån med hjälp av fjärrkontrollen eller inifrån hytten med ett reglage på instrumentbrädan, precis som på nyare modeller i de högre segmenten. Alla dörrar har automatisk låsning, som aktiveras så fort bilen börjar rulla. Om dörrarna inte är stängda varnas föraren med en indikator på instrumenttavlan.

Effektiv fjädring

Fjädringsegenskaperna i Nemo har anpassats så att väghållningen bibehålls under alla lastförhållanden. Samtidigt har bilen en komfortnivå som väl uppfyller kundernas förväntningar. Hjulupphängningen fram är av McPherson-typ och bak har bilen en halvstel bakaxel. Michelin-däcken monteras på 14-tumsfälgar (15-tumshjul ingår i Terrängpaketet). Bromsarna har ABS som standard, ventilerade skivor i framvagnen och trumbromsar bak.

Ekonomisk på alla sätt

Skåpbilskunder lägger stor vikt vid bilarnas totala driftskostnad. Det gäller i synnerhet dem som förvaltar hela fordonsparker. I det här avseendet har Nemo flera fördelar:

• Lägre pris jämfört med konventionella kompakta skåpbilar.
• En konstruktion som borgar för ett robust utförande och en lång livslängd.
• Lägre underhållskostnader med serviceintervall på 30 000 km eller 2 år.
• Lägre reparationskostnader genom omfattande användning av tillförlitliga inbytesdelar, men även genom att slitagedelarna har dimensionerats för att hålla lika länge som serviceintervallet.
• Lägre förbrukningsnivå, som sätter ny standard i klassen.

Nemo har en modern och utrymmeseffektiv form

Särskild omsorg har ägnats åt Nemos formspråk och det har resulterat i en helt ny stilkod bland transportbilar. Linjerna ger ett robust och modernt intryck, som framhäver den väl tilltagna invändiga volymen och bilens praktiska egenskaper. Nemo väcker en känsla av sympati och skapar en positiv image för såväl föraren som transportföretaget.

En omslutande och skyddande front

I Nemos framparti kombineras ett modernt stilspråk med en robust konstruktion, Intrycket förstärks av motorhuvens utformning med utsträcka linjer, det stora Citroënemblemet, de släta strålkastarglasen som placerats så att de skyddas vid småkollisioner och den väl tilltagna, omslutande stötfångaren. Den höga och breda vindrutan ger optimalt ljus och mycket god sikt.

Sidorna speglar bilens rymliga och robusta karaktär

Sidorna framhäver det stora invändiga utrymmet. De generöst tilltagna och utskjutande hjulhusen kompletteras av sidolister som dimensionerats för att ge ett ordentligt skydd vid mindre kollisioner.

Bilen kan förses med en skjutdörr vars utformning harmonierar perfekt med Nemos stil. Sidornas plåtpaneler har inga skarvar eller synliga ojämnheter, vilket innebär att ytan kan användas för att framhäva företagsnamnet på ett optimalt sätt.
Hyttens väl tilltagna rutor ger optimal sikt och ett stort ljusinsläpp.

Det syns direkt att Nemo är en transportbil, genom att hytten och lastutrymmet är så tydligt åtskilda. Lastutrymmet har för övrigt en kubisk form, vilket borgar för en optimal lastvolym och praktiska lastningsegenskaper.

Nemos bakparti speglar bilens egenskaper

Nemos framtoning, när man ser den från sidan, går igen i bilens bakparti. Det har utformats för att underlätta och optimera all in- och urlastning: den kubiska formen, den låga lasttröskeln och de olika stora slagdörrarna bak gör bilen praktisk att använda när det är ont om plats. Ovanför sidoskyddslisterna sitter de stora högt placerade baklyktorna. De är ljuskraftiga och väl skyddade mot mindre sammanstötningar.

Interiörens stil i harmoni med exteriören

Interiören i Nemo stämmer väl överens med utsidans kompakta och samtidigt generösa stil. Det betyder att Nemo har:

• En modern interiör med en omsorgsfullt utformad och praktisk instrumentbräda som ger en känsla av rymd.
• Generöst tilltagna mått i alla ledder. Precis som lastutrymmet är hytten överraskande stor med tanke på de kompakta yttermåtten.
• Rutorna med sina generöst tilltagna mått ger utmärkt sikt och en känsla av rymd, vilket också förstärks av det stora ljusinsläppet.

En kompakt skåpbil som fyller ett verkligt behov

Yrkesförare som kunder

De kunder som köper vanliga skåpbilar är till övervägande delen män (nära 90 %). I 80 % av fallen används skåpbilen i yrkestrafik. 30 % av kunderna använder också bilarna privat. Företag som använder den här typen av fordon består i de flesta fall av minst 10 personer.

De målgrupper som Nemo vänder sig till finns i följande verksamhetsområden: detaljhandeln, tjänstesektorn, transportföretag, hantverkare, lokala myndigheter, teknikförsäljning och underentreprenörer. Dessa kundgrupper ställer krav på att transportbilarna lever upp till alla branschspecifika behov och att de ska kunna specialanpassas. Dessutom måste de vara ekonomiska att äga och köra.

Kompakta skåpbilar körs framför allt i stadstrafik och på landsvägar. De körs i mindre omfattning på motorvägar och småvägar.

En internationell marknad

Under det första halvåret 2007 var 11,9 % av alla fordon som såldes på den europeiska marknaden transportbilar. När det gäller Citroën uppgår denna andel till 18,2 %.

De lätta transportbilarna är uppdelade i olika segment beroende på lastvolym och lastvikt.

Citroën har ett fordonsprogram som täcker alla fem klasserna på marknaden för lätta transportbilar. Berlingo hör hemma i segment F1 (kompakta skåpbilar upp till 800 kg lastvikt och 4 m3 lastvolym), Jumpy tillhör segment K1 (upp till 1 200 kg och 7 m3) och Jumper ingår i segmenten K2 - K4 (upp till 3.000 kg och 22 m3).

Precis som Berlingo tillhör Nemo den första kategorin, dvs. segment F1.
Under 2006 såldes 410.300 kompakta skåpbilar på Europamarknaden (18 europeiska länder). Transportbilsversionen av Berlingo utgjorde 16,6 % av den europeiska marknaden i det här segmentet, med nära 67.900 sålda enheter.

De största marknaderna för kompakta skåpbilar är i fallande ordning: Frankrike, Storbritannien, Italien, Tyskland, Spanien, Nederländerna, Beneluxländerna, Portugal och Sverige.

Nemo kommer också att säljas i många länder utanför Europa. Lanseringen på den svenska marknaden är planerad till våren 2008.

Spånga den 4 oktober 2007

För ytterligare information, välkommen att kontakta: