NU RULLAR CITROËNS ELBIL C-ZERO PÅ STOCKHOLMS GATOR

Franska Citroën tror på elbilens framtid. I Sverige känner vi Citroën som en föregångare när det gäller bilar med låga CO2-utsläpp, C4 t ex är en föregångare när det gäller rymliga bilar som är så energieffektiva att de ändå klassas som miljöbilar. Nu bryter fransmännen mark när det gäller elbilar. Först ut är den kompakta Citroën C-Zero. Redan i början av juli hade Citroën ett franskt team i Skåne som fotade C-Zero, med bland annat Turning Torso i fonden, för sin broschyrproduktion. Samma bil rullade på Stockholms gator i veckan som gick och nu i dagarna startar Citroën sin försäljning av C-Zero på den svenska marknaden. Priset är satt till 369 000 kronor inkl moms. Bilen börjar tillverkas i sin europeiska version under hösten för leverans under första kvartalet nästa år.​

Citroën C-Zero är en kompakt stadsbil som hänger med i tempot även på en svensk motorväg. Den är den första av morgondagens elbilar som satts i serieproduktion och det handlar om en extremt lättkörd bil för upp till fyra personer. C-Zero är i grunden konstruerad för eldrift och den klarar 13 mil på en laddning. En fransk undersökning visade att hela 70 procent av vardagens bilfärder i Frankrike är kortare än 30 km. Ett körmönster som är likartat med förhållandena i våra svenska tätorter.

Citroën C-Zero är elbilen som byggts för att hänga med i dagens trafik utan problem. Den laddas i ett vanligt eluttag men kan också snabbladdas vid behov. Nyckelorden för den här lilla framtidsbilen är: miljövänlig, superenkel att använda och mycket låga driftskostnader.

– Vi vet att vi kan visa världen hur mycket bättre stadmsiljö vi får och hur lätt en elbil är att leva med, säger Magnus Bengtsson, sverigechef för Citroën. Enda problemet är att efterfrågan är större än tillgången.

– Vi har testat bilen i flera år och visat upp den på mässor, så kunderna har fått upp ögonen innan vi varit klara med de omfattande testerna som vi tycker behövs inför ett så här stort teknikskifte, förtydligar han och tillägger: Men nu är det dags.

Att bilen uppskattas även av flanerande stockholmare vidimerades under de dagar Citroën hade en förseriebil till provkörning i Sverige. Uppmuntande ord och nyfikna frågor kantade testvägarna genom Stockholms och Visbys gamla stadskärnor. En miljö som blir än mer njutbar när trafiken inte längre måste störa.

– Nu är inte Citroën C-Zero den enda satsningen vi gör på elbilar, säger Bengtsson.

Citroën Racing planerar exempelvis en racingserie för elbilar efter lyckade testkörningar på Le Mans alldeles nyligen med vår futuristiska eldrivna sportbil Survolt. Citroën gör också en stor satsning på distributionsbilar där vi redan nu bygger eldrivna Berlingo till franska posten och har inlett ett utökat samarbete med Mitsubishi när det gäller batterier och drivlinor med fokus på just små nyttofordon.

PSA har samtidigt beviljats ett lån på 200 miljoner euro av europeiska investeringsbanken som delfinansiering i en satsning på teknik för laddhybrider.

Mer information, inkl en längre version av pressmeddelandet, och foton finns även på Cision Wire och Newsdesk samt på www.citroen-presse.com

Välkommen även att kontakta:

www.citroen-presse.com och www.citroen.se

CITROEN

Med 90 år av « Créative Technologie » visar CITROËN påtagliga lösningar på att lindra miljöhotet. Det gör man bland annat genom att under 2010 lansera två elbilar och genom att införa Stop & Start på samtliga modeller. Under 2009 sålde CITROËN 1.346 000 fordon, på 8 000 försäljningsställen och verkstäder, med 13 500 medarbetare och representation i nära 80 länder.