PSA PEUGEOT CITROËN SLÅR NYTT PATENTREKORD

Med nära 1 300 registrerade patent 2009 kammade PSA Peugeot Citroën hem första platsen i Frankrike. Det är tredje året i rad som PSA Peugeot Citroën bekräftar sin position som det företag i Frankrike som söker flest patent. Enligt den rankinglista som publicerades i veckan av l’Institut National de la Propriété Industrielle (INPI), registrerade gruppen 1 265 patent under 2009, vilket är 304 fler än 2008.

Trots svåra ekonomiska förhållanden inom bilindustrin, förbereder sig PSA Peugeot Citroën för framtiden och avsätter nödvändiga medel för att möta de utmaningar som bilindustrin står inför. Att PSA ligger högst på patentsökarlistan återspeglar koncernens intensiva satsning på innovationer, likaså på det engagemang som finns hos tekniker och ingenjörer på företaget. De nya patenten förstärker portföljen av innovationer och är en konkurrenskraftig tillgång i produktutvecklingen. PSA har ett uttalat mål att ligga i framkant när gäller bildesign och att tillverka bilar med så liten miljöpåverkan som möjligt. Patenten rör fordonet i sin helhet och speglar koncernens strategiska innovationer inom tre områden; - Minskade CO2-utsläpp tack vare avancerad motorstyrning och avgasrening - Attraktiva fordon med innovativa inredningar - Högre säkerhet genom ännu effektivare bromssystem -PSA-gruppens stora engagemang för innovationer är en viktigt konkurrensfördel och vi har en stark potential att särskilja oss ännu mer i framtiden, säger Marc-Duval Destin, vice VD inom området för långsiktig forskning och teknisk utveckling. Under 2009 avsatte PSA €2,1 miljarder till forskning och utveckling, vilket motsvarar 5,6 procent av intäkterna inom bildivisionen. För mer information vänligen kontakta: Citroën Sverige AB Lena Rönnelius Ericson Informationschef, tel +46 70 575 06 99, Peugeot Sverige Maria Lantz Informationschef, tel +46 705 76 10 87