VD-BYTE HOS CITROËN SKANDINAVIEN

Den 16 september 2010 tillträder Olivier Cade sin tjänst som verkställande direktör för Citroën Danmark A/S, Citroën Norge AS och Citroën Sverige AB.

Olivier Cade är 44 år och har sedan 1991 arbetat hos Citroën, där han fram till år 2000 arbetade med utveckling av det franska återförsäljarnätet. Under åren 2000 – 2004 tjänstgjorde han i Tjeckien och var med om att etablera Citroëns tjeckiska dotterbolag, där han var ekonomidirektör. År 2004 blev han utnämnd till ekonomidirektör för Citroën i Brasilien. Från 2007 och fram till nu har han arbetat på ekonomi- och exportavdelningen på Citroëns huvudkontor i Paris.

Olivier Cade ersätter Christophe Bayle, som blivit utnämnd till en tjänst i Paris inom PSA Banque Finance.

Christophe Bayle tillträdde sin tjänst som verkställande direktör för det danska dotterbolaget år 2004 och har stått i spetsen för etableringen av en skandinavisk organisation med säte i Köpenhamn. Det bildades i början av 2008 och sköter en lång rad back-office-funktioner, medan de nationella avdelningarna i Sverige, Norge och Danmark står för den direkta kontakten och supporten till återförsäljar- och verkstadsnäten.

Med anledning av direktörsskiftet håller Citroën en mottagning på huvudkontoret i Köpenhamn och med dessa rader hälsas pressen, affärskontakter, respresentanter från återförsäljar- och verkstadsnätet samt medarbetare varmt välkomna.

Tid:                Fredagen den 10 september kl 15-17

Plats:             Huvudkontoret för Citroën Skandinavien

Sydhavnsgade 16 (infart via Scandiagade 19 – 21)

København SV

CURRICULUM VITAE - CV

Olivier CADE

44 år, gift och 4 barn

Utbildning:

Diplôme Etudes Universitaires en Sciences Economiques

vid Grenoble Business School

Tidigare tjänster:

Tillträdde sin anställning inom Automobiles Citroën i september 1991 och har därefter haft följande poster:

1991 - 1999 Ansvaring för utveckling av det franska återförsäljarnätet 1991 - 1999

1999 - 2000 Biträdande regionsdirektör i Frankrike (région nord)

2000 - 2004 Ekonomidirektör, CITROËN i Tjeckien (uppbyggandet av filialen)

2004 - 2007 Ekonomidirektör, CITROËN i Brasilien

2007 - 2009 Finansdirektör för Internrevisionen inom CITROËN International

Sedan april 2009 ansvarig för Region EUROPA, med uppgift att följa upp arbetet inom de olika filialerna England, Irland, Belgien och Nederländerna.

Foton och mer information finns på Cision Wire och Newsdesk.

CITROËN SVERIGE AB

INFORMATIONSAVDELNINGEN

Lena Rönnelius Ericson

PR- och Informationschef

E-mail: lena.ericson@citroen.com

Tel: 08-474 53 07/ Mobil: 070-575 06 99

www.citroen-presse.com och www.citroen.se

CITROEN

Med 90 år av « Créative Technologie » visar CITROËN påtagliga lösningar på att lindra miljöhotet. Det gör man bland annat genom att under 2010 lansera två elbilar och genom att införa Stop & Start på samtliga modeller. Under 2009 sålde CITROËN 1.346 000 fordon, på 8 000 försäljningsställen och verkstäder, med 13 500 medarbetare och representation i nära 80 länder.