#Stockholmsjul: nu har tusen juleljus tänts i City

Report this content

Idag invigdes belysningsprojekt #Stockholmsjul genom att City i Samverkans Styrelseordförande Lars Backemar tillsammans med Stockholms stads trafik- och företagarborgarråd Ulla Hamilton (M) tände upp julinstallationen på Svampen och julbelysning runt om i City. 671 647 juleljus lyser nu upp 30 gator och torg som ska bidra till en mer stämningsfull och trygg innerstad.

–       Invigningen är en strålande start av projektet Stockholmsjul då hela City lyser upp med flera tusen juleljus under årets mörkaste period. Vi hoppas att stockholmare och besökare finner Stockholmsjul lika vackert och stämningsfullt som vi, säger Lars Backemar, Styrelseordförande City i Samverkan.

–       Med det här belysningsprojektet ökar vi tryggheten i Stockholm City samtidigt som stadskärnan blir vackrare för både stockholmarna och hitresta turister. Stockholm blir därför trots mindre energiförbrukning både vackrare och tryggare genom årets julutsmyckning, säger trafik- och företagarborgarrådet i Stockholms stad Ulla Hamilton (M).

#Stockholmsjul är den största satsningen någonsin på julbelysning i City och julinstallationen på Svampen är den första i sitt slag. Årets tema för julinstallationen på Svampen invid Stureplan är familjefilmen ”Alvin och gänget 3”, kommande års tema kommer gå i filmens tecken. #Stockholmsjul har som syfte att stärka Stockholms varumärke internationellt, öka den upplevda tryggheten i stadskärnan, öka turismen under julen, beläggningsgraden på stadens hotell samt handeln i City. Projektet löper på tre år och är samfinansierat av Stockholms stad och City i Samverkan till ett värde av 12 miljoner kronor.

Julvärd för invigningen var Agneta Sjödin och Gabriel Forss tillsammans med kör sjöng vackra julsånger på scen.

Bifogat återfinns högupplösta bilder.

Presskontakt:
City i Samverkan, Theréz Randquist, presskontakt Zap PR, 070-29 60 255

Stockholms stad, borgarrådet Hamilton (M), Oliver Carrà, 076-12 29 202 alt. genom M-pressjour 08-508 29 222

Följande gator och torg tändes upp:
Tegelbacken, Vasaplan, Norra Bantorget, Klarabergsviadukten, Kungsbron, Sveavägen, Stureplan, Nybroplan, Strömkajen, Gustav Adolfs Torg, Riksplan, Västra Kungsgatan, Klarabergsgatan, Gamla Brogatan, Lästmakargatan, Västra Mäster Samuelsgatan, Östra Kungsgatan, Östra Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan, Hamngatan, Drottninggatan, Sergelgatan, Hötorget, Sergels Torg, Norrmalms Torg Kungsträdgården, Brunkebergs Torg, Gustav Adolfs Torg, Berzeliipark och Nybroplan.