Stockholmsjul: Storsatsning på julbelysning i staden 2011

Report this content

City i Samverkan tillsammans med Stockholms stad satsar resurser på julbelysning med målet att Stockholm ska bli Skandinaviens främsta juldestination. Belysningsprojektet är ett av Europas största sammanhållna och går under namnet ”Stockholmsjul”.

-          Stockholmsjul är ett bra initiativ från både näringslivet och staden för att profilera Stockholm som Skandinaviens främsta juldestination. Tillsammans med City i Samverkan skapar vi en julstämning som inte bara är vacker utan också bidrar till en tryggare stadskärna, säger trafik- och arbetsmarknadsborgarrådet Ulla Hamilton (M).

Ett av ljusprojektets huvudsyfte är bidra till en tryggare och renare stad. Med belysningssatsningen vill City i Samverkan och Stockholms stad skapa en stämningsfull och attraktiv innerstad men också stärka Stockholms varumärke internationellt. Målsättningen är att öka turismen under julen, omsättningen för handeln samt beläggningen på stadens hotell.

-          Vi är mycket glada över samarbetet som kommer att leda till ett ljusare Stockholm City med mer julstämning. Projektet Stockholmsjul kommer att vara ett av Europas största sammanhållna belysningsprojekt där fastighetsägarna i City är initiativtagare, säger Per Eriksson, VD City i Samverkan.

Den 20 november 2011 invigs Stockholmsjul då 30 gator och platser i Stockholm kommer att dekoreras med julbelysning. All belysning kommer att bestå av miljövänligt material och energisnål LED-teknik och för att få en så miljövänlig julbelysning som möjligt kommer belysningen även vara nedsläckt på dagen.

Grafiskt material:
För att ladda ned högupplöst grafiskt material med illustrationer/renderingar följ länkar:

#StockholmsJul – Norrbro
#StockholmsJul – Hötorget
#StockholmsJul – Birger Jarlsgatan

För högupplöst kartbild som visar gatustråk som kommer lysas upp besök länk:
#Stockholmsjul – Karta

Allt material återfinns på:
www.cityisamverkan.se/stockholmsjul

Följande gator och platser kommer att belysas i Stockholmsjul-projektet 2011:
Tegelbacken, Vasaplan, Norra Bantorget, Klarabergsviadukten, Kungsbron, Sveavägen, Stureplan, Nybroplan, Strömkajen, Gustav Adolfs Torg, Riksplan, Västra Kungsgatan, Klarabergsgatan, Gamla Brogatan, Bryggargatan, Västra Mäster Samuelsgatan, Östra Kungsgatan, Östra Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan, Hamngatan, Drottninggatan, Sergelgatan, Hötorget, Sergels Torg, Norrmalms Torg Kungsträdgården, Brunkebergs Torg, Gustav Adolfs Torg, Berzeliipark, Nybroplan.

Presskontakt:
Stockholms stad:
Oliver Carrà, pressekreterare för Ulla Hamilton (M)

Mobil: +46 (0)76-1229 202
Email: oliver.carra@stockholm.se

City i Samverkan:
Theréz Randquist, presskontakt Zap PR

Mobil: +46 (0)70-2960 255
Email: therez@zap-pr.com

Om City i Samverkan – vi utvecklar Stockholm City
City i Samverkan är en ideell samarbetsorganisation som samlar Stockholm stad och näringslivet för att gemensamt utveckla och förvalta Stockholm City. Vi tycker att Stockholm City är Sveriges absolut viktigaste plats. Därför verkar vi för ett vackert, tryggt och händelserikt city. Exempel på medlemmar i City i Samverkan är; Stockholm stad, Polisen, SL, fastighetsägare och handelsaktörer i city. Tillsammans genomför vi projekt som rör marknad, trygghet och stadsmiljö för att skapa en attraktiv stadskärna öppen för alla. Stockholm City ska alltid vara värt en resa!