Största satsningen någonsin på designad julbelysning i Stockholm

Report this content

Stockholm ska bli Skandinaviens främsta juldestination, City i Samverkan tillsammans med Trafikkontoret, Stockholms stad storsatsar resurser på julbelysning. Belysningsprojektet är ett av Europas största och går under namnet ”StockholmsJul”.

-          Vi är mycket stolta över ljusprojektet StockholmsJul. Förhoppningen är att projektet leder till en tryggare innerstad och även sätter Stockholm på kartan som en av de bästa och mest inspirerande städerna i Skandinavien för julshopping, säger Per Eriksson, VD City i Samverkan.

Den 20 november tänds och invigs StockholmsJul. Temat för den specialdesignade julbelysningen som nu flyttar ut på 30 gator och platser runt om i city är ”Svensk traditionell jul”. Sergels Torg kommer att bli extra spektakulärt med inspiration från den rofyllda svenska naturen för att skapa ett lugn på en hektisk mötesplats. Företaget MK Illumination vann designtävlingen för projektet och har designat alla ljusdekorationer. MK Illumination har bland annat tagit fram julbelysningsdesign för städer så som Istanbul, Wien, Manchester och Berlin.

Följande gator och platser kommer att belysas i StockholmsJul-projektet 2011:
Tegelbacken, Vasaplan, Norra Bantorget, Klarabergsviadukten, Kungsbron, Sveavägen, Stureplan, Nybroplan, Strömkajen, Gustav Adolfs Torg, Riksplan, Västra Kungsgatan, Klarabergsgatan, Gamla Brogatan, Lästmakargatan, Västra Mäster Samuelsgatan, Östra Kungsgatan, Östra Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan, Hamngatan, Drottninggatan, Sergelgatan, Hötorget, Sergels Torg, Norrmalms Torg Kungsträdgården, Brunkebergs Torg, Gustav Adolfs Torg, Berzeliipark, Nybroplan.

Högupplösta bilder:
För att ladda ned högupplöst grafiskt material med illustrationer/renderingar följ länk:
#StockholmsJul – Sergels Torg
För högupplöst kartbild som visar gatustråk som kommer lysas upp besök länk:
#Stockholmsjul – Karta

För mer information, vänligen kontakta:
Sabina Schött, presskontakt Zap PR

Mobil: +46 (0)70-149 78 57
Email: sabina@zap-pr.com

Om City i Samverkan – vi utvecklar Stockholm City
City i Samverkan är en ideell samarbetsorganisation som samlar Stockholm stad och näringslivet för att gemensamt utveckla och förvalta Stockholm City. Vi tycker att Stockholm City är Sveriges absolut viktigaste plats. Därför verkar vi för ett vackert, tryggt och händelserikt city. Exempel på medlemmar i City i Samverkan är; Stockholm stad, Polisen, SL, fastighetsägare och handelsaktörer i city. Tillsammans genomför vi projekt som rör marknad, trygghet och stadsmiljö för att skapa en attraktiv stadskärna öppen för alla. Stockholm City ska alltid vara värt en resa!