”Vilsam konst på Sergels Torg ”– vi placerar ut solstolar på torget i sommar!

Report this content

Under sommaren 2010 ställer City i Samverkan ut 30 solstolar på Sergels Torg. Solstolarna kommer att finnas på plats vid bra väder från 12-tiden och tas in vid 18-tiden.

Syftet är att stockholmare och turister ska kunna ta en paus i storstadshetsen på en plats som normalt inte förknippas med en avkopplande stund i en solstol.

Konstnären Per Josephson (släkt med 1800-talskonstnären Ernst Josephson) har designat mönstret till tyget som kommer att finnas i olika kulörta nyanser likt en sommaräng i City. Projektet är därför döpt till ”Vilsam konst på Sergels Torg”. En kombination av konstutställning och lite avkoppling i solen. Solstolen som är ritad av Elsa Stackelberg är en modifierad version av vår kära klassiker från 50/60-talet, vilket passar bra i den postmodernistiska miljön som är Sergels Torgs kännetecken. Stolen är tillverkad i aluminium av en svensk tillverkare och är producerad för att fungera bra i offentlig miljö.

Detta är ett första test. Fungerar det hela bra kan man tänka sig att göra solstolen till en officiell stockholmsstol och placera ut den på andra platser i city nästa sommar.

En viktig aspekt vi haft med i planeringen är att uppfylla polisen krav gällande säkerhets - och ordningsfrågorna.

Projektet är ett delprojekt med utveckling av Sergels Torg tillsammans med Stockholm stad där Trafikkontoret, Skönhetsrådet och Polisen är representerare. Gruppen består även av fastighetsägare och drivs av City i Samverkan. Målet är att på kort sikt genomföra punktinsatser för att skapa en trivsammare plats för alla besökare på Sergels Torg.

För mer information och frågor, kontakta:

Per Eriksson, VD
City i Samverkan
per.eriksson@cityisamerkan.se

City i Samverkan samlar näringslivet och Stockholms stad för att tillsammans utveckla Stockholm City. Vi är organisationen för hållbart, långsiktigt och gemensamt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att utveckla Stockholm City till en attraktivare destination.

City i Samverkan Stockholm AB
Korgmakargränd 2