Citycon bland Europas klimatledare enligt Financial Times rapport

CITYCON AB Pressmeddelande 19 maj 2021

Källa: Citycon/TMRW. Vid Liljeholmstorget utvecklar Citycon bostäder och kontor genom en överdäckning av spårområdet.

Det nordiska fastighetsbolaget Citycon placerar sig bland Europas klimatledare enligt en lista utarbetad av Financial Times och det tyska forskningsinstitutet Statista. Listan visar europeiska företag som har minskat utsläppen av växthusgaser mest i förhållande till intäkterna.

Financial Times och det tyska forskningsinstitutet Statista har publicerat en lista över europeiska företag som har minskat utsläppen av växthusgaser mest i förhållande till intäkterna under perioden 2014–2019. Över 4 000 företag med en omsättning på minst 40 MEUR 2019 undersöktes.

Citycon hamnar på den översta fjärdedelen bland alla europeiska företag oavsett bransch. Enligt Chief Operating Officer Henrica Ginström stärker denna placering Citycons engagemang för en hållbar framtid.

- Vi är mycket glada över att ha valts ut till en av Europas klimatledare. Att vi ligger högst upp på listan är ett erkännande av vårt långsiktiga arbete med hållbarhet och en uppmuntran att fortsätta arbeta för att nå vårt mål om klimatneutralitet till 2030, säger Henrica Ginström.

Hållbarhet är lönsamt
Citycon har arbetat för att minska växthusgaserna i flera år. Förra året var all el som Citycon köpte 100 procent grön, och företaget undertecknade det internationella Net Zero Carbon Buildings åtagandet att endast använda grön energi till sina fastigheter fram till 2030. Målet att minska energiförbrukningen med 15 procent per kvadratmeter (från 2014 års nivå) uppnåddes också 2020.

- Lönsamhet och hållbarhet går hand i hand. Energieffektiva och miljöcertifierade byggnader är högkvalitativa byggnader med låga driftskostnader, säger Henrica Ginström.

För mer information, kontakta:

Anne Ostelius
Citycon
anne.ostelius@citycon.com

Om Citycon:
Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av blandade centrummiljöer för en urban livsstil med handel, bostäder och kontor. Som ägare till fastigheter i Norden värda totalt 4,4 miljarder Euro står vi för en hållbar fastighetsförvaltning.

Våra köpcentrum är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik och möter kundernas dagliga behov av livsmedel, hälsovård och tjänster.

Av våra 37 centrum finns 6 i Sverige, 10 i Finland, 17 i Norge, två i Estland och två i Danmark. Besökarantalet uppgår till cirka 170 miljoner årligen. Våra svenska centrum är Kista Galleria, Liljeholmstorget Galleria, Åkersberga Centrum, Jakobsbergs Centurm, Mölndal Galleria och Stenungstorg Centrum.

Läs mer: www.citycon.com

Citat

Vi är mycket glada över att ha valts ut till en av Europas klimatledare. Att vi ligger högst upp på listan är ett erkännande av vårt långsiktiga arbete med hållbarhet och en uppmuntran att fortsätta arbeta för att nå vårt mål om klimatneutralitet till 2030.
Henrica Ginström, Chief Operating Officer på Citycon