Citycon inleder samarbete med Färgfabriken

Inom några år kommer ett nytt stadskvarter växa fram över spårområdet i Liljeholmen. Här driver Citycon ett stort stadsomvandlingsprojekt, RE: Liljeholmen. I den utvecklingen samverkar företaget med andra tongivande aktörer i grannskapet. Nu inleds ett samarbete med Färgfabriken, där det första steget är utställningen Symbiosis. Här möts arkitekter, designers, forskare och konstnärer för en dialog kring skapandet av framtidens städer och dess centrumkärnor.

– Färgfabriken beskriver sig som mer än en konsthall – en plattform för samtidskonst, arkitektur, samhällsfrågor och stadsutveckling. Det är saker som också vi inom Citycon diskuterar. Samhället förändras och vi behöver vara med där samtalen om framtidens samhälle pågår, säger Veronica Palmgren, stadsutvecklingsdirektör på Citycon.

När Liljeholmstorgets galleria invigdes 2009 uppfattades den direkta kopplingen mellan handelsplatsen och kollektivtrafiken som ett modernt och nytänkande grepp. Med RE: Liljeholmen tas nästa steg och det skapas ett helt nytt stadskvarter med bostäder, kontor, hotell och nya mötesplatser.

– Vi kan handel och stadsutveckling och vårt fokus ligger alltid på att, i nära samarbete med handlarna, skapa liv och rörelse genom mångfald och tillgänglighet. I projektet RE: Liljeholmen krävs att vi tittar på andra saker än att man traditionellt gör inom handeln. Vi arbetar med ett holistiskt perspektiv för att skapa synergier mellan stadsdel, centrum och bostäder. Kan vi utforma platsen så att vi skapar fler anledningar till besök och därigenom odla det sociala kittet? Vad behövs för att göra området hållbart – för klimatet, socialt, arkitektoniskt och ekonomiskt? Det är där är samverkan med Färgfabriken och andra lokala aktörer kommer in i bilden, säger Veronica Palmgren.

Det är samma frågor som Symbiosis kretsar kring. Utställningen som redan har öppnat pågår till den 28 november och innehåller både seminarier, forskningsprojekt och visuella konstupplevelser. Namnet kommer från grekiskans ''symbios'' som handlar om två organismers ömsesidiga beroende av varandra.

– Över hälften av jordens befolkning bor i dag i städer och 2050 kommer det vara 70 procent. Det skapar nya utmaningar och då behöver stadsplaneringen också förändras. Utställningen visar exempel på hur man kan tänka framtida stad och, med inspiration från naturen, omforma redan existerande, säger Anders Bergmark, Partner Director på Färgfabriken.

För mer information, kontakta:

Veronica Palmgren, stadsutvecklingsdirektör, Citycon: veronica.palmgren@citycon.com eller 072-206 02 76
Carolina Rössner, projektledare kommunikation, RE: Liljeholmen, Citycon: carolina@aperiens.se eller 0701-700 800.

Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av blandade centrummiljöer, med ett nordiskt fastighetsbestånd värderat till totalt 4,4 miljarder Euro. Företaget strävar efter att skapa långsiktigt hållbara områden – socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Citycons köpcentrum är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik och möter kundernas dagliga behov av livsmedel, hälsovård och tjänster. Av 37 centrum finns 6 i Sverige, 10 i Finland, 17 i Norge, två i Estland och två i Danmark. Därtill driver Citycon ett antal större stadsomvandlingsprojekt med syfte att skapa attraktiva, trygga livsmiljöer för människor och företag. Läs mer på citycon.com

Snabbfakta

RE: Liljeholmen är ett stadsomvandlingsprojekt i Stockholm. Genom överdäckning av spårområdet växer ett helt nytt stadsrum fram. Totalt kommer cirka 70 000 kvm skapas, fördelade mellan bostäder, kontor, hotellverksamhet, handel, service, kultur och mötesplatser. Byggperioden förväntas påbörjas 2023 och färdigställas 2029. Läs mer på reliljeholmen.se.

Citat

Veronica Palmgren, stadsutvecklingsdirektör på Citycon