Citycon ny stödpartner till Maskrosbarn

CITYCON AB Pressmeddelande 21 maj 2019

Citycon blir stödpartner till barnrättsorganisationen Maskrosbarn och kommer att hjälpa organisationen med att nå ut med sitt budskap om en bra uppväxt för alla. Förutom ett monetärt stöd kommer Citycon att synliggöra Maskrosbarn på olika sätt i Kista Galleria, Liljeholmstorget
Galleria, Jakobsbergs Centrum, Åkersberga Centrum, Tumba Centrum, Högdalen centrum, Mölndal Galleria och Stenungstorg Centrum.

Bild: Citycon. Från vänster: Ana Bosnjak (Citycon), Alexander Rosenberg (Maskrosbarn), Isabell Gent (Citycon), Maria Näslund (Maskrosbarn) och Karolin Chambel Emanuelsson (Citycon).

I Sverige har ca 500 000 barn och ungdomar minst en förälder som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk. Maskrosbarn grundades 2005 för att stötta och förbättra livsvillkoren för barn som blir utsatta för våld i familjen eller som har minst en förälder med ett missbruk eller psykisk ohälsa.

–  Vi vet att många ungdomar som uppehåller sig i gallerior på kvällar och helger skulle vara hjälpta av att veta mer om Maskrosbarns verksamhet, så vi ser verkligen nyttan i samarbetet. Vi vill även höja kännedomen om hur det är att växa upp med en förälder som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk, eller som utsätter en för våld, säger Alexander Rosenberg, samarbetsansvarig på Maskrosbarn.

Maskrosbarns insatser innefattar bland annat utbildningar, föreläsningar samt stödverksamhet i form av helg- och lovläger, torsdagsmys, internetstöd och personliga coacher.

–  Vi är glada att vi har möjlighet att stötta Maskrosbarn som gör ett fantastiskt bra och viktigt arbete för utsatta barn. Våra köpcentrum har dagligen en stor tillströmning av besökare och Maskrosbarn kommer att få en god exponering gentemot våra 39 miljoner besökare i Sverige. Här kan vi nå både barnen som gärna vistas i centrumen, och även vuxna som vill bidra till Maskrosbarn, säger Magnus Bergman, nordisk operativ chef på Citycon.

För mer information, kontakta:

Magnus Bergman
Nordisk operativ chef
magnus.bergman@citycon.com

Anne Ostelius
anne.ostelius@citycon.com

Om Citycon
Citycon
 har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 4,5 miljarder euro.

Med 40 köpcentrum är Citycon marknadsledande i Finland och hör till marknadsledarna i Norge, Sverige samt Estland. Citycon har 12 köpcentrum i Finland, 15 i Norge, 9 i Sverige, inklusive Kista Galleria, två i Estland och två i Danmark. Därtill sköter Citycon uthyrning och förvaltning av 12 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Antalet besökare uppgår till cirka 170 miljoner årligen.

Citycon är noterad på Nasdaq Helsingforsbörs (CTY1S) sedan 1988 och har en kreditklassificering på investeringsnivå hos Moody's (Baa3) och Standard & Poor’s (BBB-). Citycon är medlem i EPRA (European Public Real Estate Association).

Taggar: