Citycon och Mölndals stadsmuseum nominerade till Swedish Arts and Business Award 2019

CITYCON AB Pressmeddelande 3 maj 2019

Citycon och Mölndals stadsmuseum kan vinna pris för sitt samarbete med ett pop up-museum i Mölndal Galleria. Samarbetet är ett av tre som nominerats till årets Swedish Arts and Business Award, Kultur och Näringslivs tävling för affärsmässigt grundade kultursamarbeten.

Kultur och Näringsliv verkar för samarbeten mellan kultur, näringsliv och det offentliga. Tävlingen Swedish Arts and Business Award anordnas för att visa på goda exempel och uppmuntra till långsiktigt hållbara kultursamarbeten.

I år nomineras Citycon och Mölndals stadsmuseum till tävlingen för att de tillsammans skapade en mötesplats för kultur mitt i den nyöppnade Mölndal Galleria under drygt tre månader. Pop up-museet resulterade i att Mölndals stadsmuseums totala besökarantal ökade med 80 %, jämfört med om museet bara hade funnits på sin ordinarie arena i Kvarnbyn.

Magnus Bergman, operativ chef, Citycon:

–  Det har varit ett väldigt lyckat samarbete och vi är glada att vårt samarbete har gått till final i Swedish Arts and Business Award. Vi strävar efter en mix av butiker och upplevelser som gör Mölndal Galleria intressant och spännande och besökssiffrorna visar att pop up-museet har uppskattats av många besökare.

–  Vi är mycket stolta och glada för vår finalplats i tävlingen, säger Cajsa Lagerkvist, museichef. Detta ger oss en bekräftelse på hur bra och angeläget vårt samarbete med Citycon har varit och hur Mölndals stadsmuseum Pop up även kan fungera som en inspiration för andra.

Motivering

”Citycons upplåtelse av lokaler i Mölndals Galleria under 16 veckor ökade museets besökare med 28 000 och gav 70 nya programpunkter för en delvis helt ny publik. Kunskapen om och intresset för Mölndals stadsmuseum ökade kraftfullt vilket också skapade nya besökare till museet självt. Citycon fick från start ett intressantare och mer varierat köpcentrum från öppnandet. Samarbetet blev lönsamt för båda parter och skapade en mer kreativ form för ett gammalt koncept.”

Övriga nominerade är Göteborgs Symfoniker och Stendahls AB samt Vandalorum och Värnamo. Vinnaren annonseras vid en ceremoni den 27 maj på Nobelmuseet i Stockholm, där föreningens hedersordförande HKH Prins Carl Philip delar ut priset.

För mer information, kontakta:

Magnus Bergman
Operativ chef
magnus.bergman@citycon.com

Anne Ostelius
anne.ostelius@citycon.com

Om Citycon
Citycon
 har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 4,5 miljarder euro.

Med 40 köpcentrum är Citycon marknadsledande i Finland och hör till marknadsledarna i Norge, Sverige samt Estland. Citycon har 12 köpcentrum i Finland, 15 i Norge, 9 i Sverige, inklusive Kista Galleria, två i Estland och två i Danmark. Därtill sköter Citycon uthyrning och förvaltning av 12 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Antalet besökare uppgår till cirka 170 miljoner årligen.

Citycon är noterad på Nasdaq Helsingforsbörs (CTY1S) sedan 1988 och har en kreditklassificering på investeringsnivå hos Moody's (Baa2) och Standard & Poor’s (BBB-). Citycon är medlem i EPRA (European Public Real Estate Association).

Taggar: