Citycon säljer handelsfastigheten Länken i Umeå

CITYCON AB Pressmeddelande 22 december 2016

Citycon har ingått avtal om att sälja handelsfastigheten Länken i handelsområdet Stora Birk i Umeå till ett svenskt fastighetsbolag. Citycons försäljningspris är ungefär 235 miljoner kronor vilken kommer att justeras vid transaktionens genomförande med hänsyn till pågående utvecklingsprojekt på fastigheten. Försäljningspriset är i linje med den senaste värderingen enligt IFRS. Fastigheten är fullt uthyrd till Willys, Jula och XXL. Transaktionen är beräknad att genomföras under Q1 2017.

– Försäljningen av Länken speglar Citycons strategi att fokusera på urbana, dagligvarubaserade köpcentrum i Norden och Baltikum. Efter denna försäljning består Citycons hela svenska portfölj av köpcentrum i Stockholms- och Göteborgsområdena, säger Marcel Kokkeel, vd och koncernchef i Citycon.

Citycon äger totalt 52 köpcentrum varav nio i Sverige, bland annat Kista Galleria, Liljeholmstorget Galleria, Jakobsbergs Centrum, Tumba Centrum, Åkersberga Centrum och Stenungstorg Centrum. Samtliga köpcentrum är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser.

Cushman & Wakefield var Citycons rådgivare i transaktionen.

För mer information, kontakta:

Magnus Åkesson
Regionchef
Citycon
Tel. 070-301 8183
magnus.akesson@citycon.com

Anne Ostelius
Citycon
anne.ostelius@citycon.com

Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 5,0 miljarder euro och bolagets marknadsvärde är nästan 2 miljarder euro.

Med 52 köpcentrum och 5 andra handelsfastigheter är Citycon marknadsledande i Finland, hör till marknadsledarna i Norge, Sverige och Estland och har ett fotfäste i Danmark. Citycon har 20 köpcentrum i Finland, 20 i Norge, 9 i Sverige, inklusive Kista Galleria, två i Estland och ett i Danmark. Därtill uthyr och förvaltar Citycon 13 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Besökarantalet uppgår till mer än 200 miljoner årligen.

Citycon noteras på Nasdaq Helsingforsbörs (CTY1S) sedan 1988 och har en kreditklassificering på investeringsnivå hos Standard & Poor’s (BBB) och Moody’s (Baa1). Citycon är medlem i EPRA (European Public Real Estate Association).

Taggar:

Marcel Kokkeel