Citycons årliga hållbarhetspris går till Matmissionen

Varje år delar Citycon ut ett hållbarhetspris till en hyresgäst som utmärkt sig inom hållbarhet på ett innovativt och inspirerande sätt. I år går ”Citycon Sustainability Award” till Matmissionen, till butikerna i Jakobsbergs Centrum och Kista Galleria.

- Hållbarhet är en viktig del i vår strategi och vår verksamhet och vi jobbar ständigt med att stötta och utveckla olika hållbara koncept. Vi är därför glada över att kunna dela ut Citycons hållbarhetspris till Matmissionen vars verksamhet bygger på hållbarhet på ett innovativt och inspirerande sätt, säger Wilhelm Ehrnrooth, Group Sustainability Manager på Citycon.

Matmissionen är Stockholm Stadsmissions sociala matbutiker som syftar till att minska matsvinn och stötta personer i ekonomisk utsatthet. Matmissionens utbud består uteslutande av matsvinn som doneras från dagligvarubranschen, i ett samarbete mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund. Medlemmar i Matmissionen får möjlighet att handla till ett reducerat pris och butikerna erbjuder även arbetsträning för att ge människor en chans att komma närmare arbetsmarknaden.

Citycons hållbarhetspris, ”Citycon Sustainability Award”, innefattar ett pris om 1000 euro som går till medarbetarna i Matmissionens butiker. Motiveringen lyder:

”Citycons hållbarhetspris delas årligen ut till en hyresgäst, tjänsteleverantör eller organisation som genom sitt agerande har utmärkt sig i att främja hållbarhet i våra centrum. Med utmärkelsen vill Citycon stödja och uppmuntra arbete som gör våra köpcentrum mer miljövänliga, energieffektiva och hjälper oss att bygga bättre band till samhället eller gör våra centrum mer bekväma och säkra. Matmissionen är en social matbutik som gynnar både miljö och människor. All mat i butiken är donerat matavfall eller överskott som kommer från olika livsmedelsföretag eller dagligvarukedjor. Produkterna säljs till allmänheten och till ett rabatterat pris för medlemmar. Förutom billig mat för medlemmarna och minskat matsvinn gör Matmissionen det möjligt för människor att delta i arbetsträning och därigenom komma närmare in på arbetsmarknaden. Varje butik beräknas spara upp till 1000 ton matavfall årligen. Matmissionen har varit hyresgäst i Jakobsbergs Centrum sedan 2020 och är nykomling i Kista Galleria där de öppnade en ny butik i september 2022.”

Johan Rindevall är Chef för Matmissionen på Stockholms Stadsmission:

- Vi är väldigt glada för detta pris och våra butiker i Jakobsbergs Centrum och i Kista Galleria är båda mycket välbesökta. Vi vill vara så tillgängliga vi kan för vår medlemsmålgrupp, och där passar både Jakobsbergs Centrum och Kista Galleria med sina goda förbindelser otroligt bra för oss, säger Johan Rindevall.

På bilden från vänster: Katja Bolander, Centrumchef för Kista Galleria på Citycon, Huzeyfe Dölek, Matmissionens butikschef i Kista, Simon Stegrud, Partneransvarig och Enhetschef för Matmissionen Centrallager, Johan Rindevall, chef för Matmissionen på Stockholms Stadsmission och Sofia Wentz, centrumkoordinator för Kista Galleria på Citycon.

För mer information, kontakta:
Katja Bolander, centrumchef: katja.bolander@citycon.com eller 08-562 532 51

Pia Grahn, kommunikationschef: pia.grahn@citycon.com eller 073-037 17 22

Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av blandade centrummiljöer, med ett nordiskt fastighetsbestånd värderat till totalt 4,5 miljarder Euro. Företaget strävar efter att skapa långsiktigt hållbara områden – socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Bolaget har 35 köpcentrum varav 6 i Sverige. Dessa köpcentrum är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik och möter kundernas dagliga behov av livsmedel, hälsovård och tjänster. Därtill driver Citycon ett antal större stadsomvandlingsprojekt med syfte att skapa attraktiva, trygga livsmiljöer för människor och företag. Citycon är noterat på Nasdaq Helsingfors och har en klassificering hos Moody's (Baa3) och Standard & Poor’s (BBB-). Läs mer på www.citycon.com