Det nya hamntorget i Stenungsund börjar ta form

I mitten av april beviljade kommunen bygglov och nu sätter centrumägaren Citycon igång arbetet med att skapa det nya hamntorget som blir en ny mötesplats vid vattnet och hamnen. Stenungstorg köpcentrum får också en ny entré mot vattnet. Invigningen av det nya hamntorget är planerad till december.

Omvandlingen kommer att göra att både köpcentrumet och hamntorget får en bättre tillgänglighet och synlighet från vattnet. Dessutom förbättras strandpromenaden så att man kommer att kunna promenera hela sträckan mellan brofästet och gästhamnen.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu kan förverkliga våra planer att öppna upp centrumet med en ny framsida mot havet och förvandla Stenungstorg till ett hamntorg med Smögenkänsla, berättar Magnus Bergman, regionchef på Citycon.

Det nya hamntorget kommer att berikas av närheten till ett bra utbud av restauranger och kafé där gästerna får utsikt mot havet och småbåtshamnen. Både Harrys och Bistro Beo kommer att ligga i anslutning till hamntorget. Bistro Beo kommer att få utökade lokaler med en inglasad restaurang på bottenplanet och en solterrass på det övre planet.

– Hamntorget blir en ny, härlig mötesplats för att ta en paus och njuta av havet mitt i centrala Stenungsund och med lekparken alldeles intill.

I maj kommer huset där Guldfynd tidigare låg att rivas. Under sommaren kommer platsen att vara försedd med ett provisoriskt ytskikt och byggarbetet kommer att vara pausat under hela högsäsongen. I september återupptas arbetet igen då Bistro Beo kommer att hålla tillfälligt stängt för att flytta in i sina nyrenoverade, utökade lokaler i slutet av 2015.

– Vi tittar även på fortsatta expansionsmöjligheter både för centrumet och för dess närområde, säger Mattias Bernunger, chef fastighetsutveckling på Citycon.

För mer information, vänligen kontakta:

Mattias Bernunger
Chef fastighetsutveckling