Henrica Ginström utsedd till ny vd för Citycon

COO to be CEO

Styrelsen för Citycon Oyj har utsett Henrica Ginström till ny VD för Citycon från och med den 1 april 2024. Henrica Ginström har arbetat på Citycon i snart 13 år, sedan 2011.

Henrica Ginström är för närvarande COO och har tidigare haft rollerna som kommersiell direktör i Norge och vice vd för investerarrelationer och kommunikation.

–Jag är väldigt glad över att få möjligheten att bli vd för Citycon. Det har varit ett nöje att arbeta på Citycon de senaste 13 åren och jag ser fram emot att vara med och skapa företagets framtid tillsammans med det starka teamet på Citycon. Bolagets strategi bygger på att fokusera på högkvalitativa centra på starka och växande marknader i de stora nordiska städerna, säger Henrica Ginström, tillträdande vd för Citycon.

Ginström ersätter Citycons nuvarande vd F. Scott Ball, som har haft tjänsten sedan 2019 och som efter ömsesidig överenskommelse slutar den 1 april 2024. Ball fortsätter som styrelseledamot i bolaget.

–Jag vill tacka Scott för hans värdefulla bidrag till Citycon de senaste åren. Hans förmåga att utveckla en grupp nya begåvade ledare är bland flera av hans betydande prestationer, säger Chaim Katzman, ordförande för Citycon.

–Jag är glad över att kunna presentera Henrica Ginström som ny vd för Citycon. Henrica har bred erfarenhet och en djup förståelse för vår verksamhet och vi tror att hon är rätt person att leda företaget på en ständigt föränderlig detaljhandelsmarknad. Jag är övertygad om att Henrica och de goda medarbetarna på Citycon kommer att skapa värde och ta företaget till nästa nivå, till bästa för företagets partners, säger Katzman.

–Jag vill tacka företaget, de anställda och styrelsen för det fantastiska samarbetet under min tid på Citycon. Jag känner mig privilegierad och tacksam över att ha arbetat med ett så passionerat och professionellt team. Henrica har arbetat nära mig under min tid på Citycon och jag är övertygad om att Henrica är rätt person för rollen som VD. Med henne är Citycon väl positionerat för att bygga vidare på det vi har uppnått under de senaste fem åren, säger F. Scott Ball, avgående VD för Citycon.

Henrica Ginström har en civilingenjörsexamen i teknik från Aalto-universitetets tekniska högskola i Helsingfors, förutom en civilekonomexamen från Handelshögskolani Helsingfors. Mer information om Henrica Ginströms yrkesbakgrund finns på Citycons hemsida: www.citycon.com

För mer information, kontakta:

Sakari Järvelä, Chief Financial Officer: sakari.jarvela@citycon.com / +358 50 387 8180

Pia Grahn, kommunikationschef: pia.grahn@citycon.com / 073-037 17 22

Citycon äger och utvecklar moderna stadskärnor med fokus på daglig handel i Norden och Baltikum. Citycons fastighetsportfölj på 4 miljarder euro är knuten till offentlig transport i de största städerna i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Estland. Citycon utvecklar unika platser till hållbara lokalsamhällen och skapar städer fyllda av liv genom att årligen betjäna miljontals besökare med handel, dagligvaror, hälsovård, kommunala tjänster, kontor och boende. Citycon har kreditvärdering från Standard & Poor’s (BBB-). Citycon är noterat på Nasdaq Helsingfors (ticker: CTY1S.HE).