Nya hyresgäster och nytt matkoncept till Mölndal Galleria

CITYCON AB Pressmeddelande 29 augusti 2016

Våren 2018 invigs Sveriges modernaste stadsdelscentrum med 70 butiker, caféer och restauranger som blir en del av Mölndals innerstad. Intresset för Mölndal Galleria är stort – redan två år innan gallerian slår upp portarna är två tredjedelar av ytan uthyrd. Nu presenterar Citycon och NCC många nya hyresgäster och ett nytt matkoncept som utvecklats i ett samarbete mellan Citycon och pubkedjan John Scott’s.

Målet med det nya matkonceptet är att skapa en matupplevelse för en bred publik i en inspirerande och modern miljö. Restaurangen, som ännu inte har fått ett namn, är över 1 000 kvadratmeter stor och
blir indelad i zoner som passar olika typer av sällskap, stora som små: familjedel, sportbar, event/företagsdel och loungeavdelning.

– Det nya matkonceptet har en modern och urban prägel som kombineras med det redan inarbetade traditionella John Scott’s. Därmed öppnar vi upp för nya målgrupper och nya miljöer, berättar Pierre Fredriksson, driftchef på John Scott’s som ägs av Kopparbergs Bryggeri. Vi har utvecklat det nya konceptet i nära samarbete med Citycon som har stor erfarenhet av gallerior och dess besökare.

Gallerians centrala placering i Mölndals innerstad innebär närhet till bostäder, kontor och kommunikationer. De närmaste åren förtätas innerstaden med 600 nya bostäder och flera tusen nya arbetsplatser. Det innebär att gallerian kommer att få ett flöde av besökare både dag- och kvällstid och restaurangen kommer att erbjuda både lunch, afterwork och ha kvällsöppet för middagsgäster.

– Vår målsättning är att skapa ett starkt restaurangutbud i gallerian eftersom butiker och restauranger tillsammans är mycket attraktivt.  Oavsett om man vill gå på afterwork, äta ute med familjen en vardagskväll eller ha en riktigt kul helgkväll, ska man kunna göra det i Mölndal Galleria. Det nya matkonceptet blir unikt för västkusten som hittills har saknat den här typen av matställen, säger Martin Kjellman, Leasing Director på Citycon.

Många hyresgäster är klara för Mölndal Galleria och det är ett brett spektrum av starka varumärken som gör gallerian till det självklara valet för alla som bor och arbetar i närområdet.

– Uthyrningen har gått snabbare än vi har räknat med och i fortsättningen kommer vi att jobba i lugnare takt för att kunna ge Mölndalsborna den allra bästa mixen av starka varumärken, förstklassig service samt ett brett och attraktivt matutbud, säger Martin Kjellman.

Här är listan på de hyresgäster som Citycon väljer att offentliggöra:

Apoteket

Anne Ostelius
Citycon AB
anne.ostelius@citycon.com

Citycon har en stark position som ägare, förvaltare och utvecklare av dagligvarubaserade köpcentrum i urbana lägen i Norden och Baltikum. Värdet av de fastigheter som bolaget förvaltar uppgår till 4,7 miljarder euro och bolagets marknadsvärde är nästan 2 miljarder euro.

Med 52 köpcentrum och 5 andra handelsfastigheter är Citycon marknadsledande i Finland, hör till marknadsledarna i Norge, Sverige och Estland och har ett fotfäste i Danmark. Citycon har 20 köpcentrum i Finland, 20 i Norge, 9 i Sverige, inklusive Kista Galleria, två i Estland och ett i Danmark. Därtill uthyr och förvaltar Citycon 13 köpcentrum i Norge på uppdrag av andra ägare.

Citycons köpcentrum möter kundernas dagliga behov av shopping och service och är centralt placerade i knutpunkter för kollektivtrafik, nära hälsovård, kommunal service, bostäder och arbetsplatser. Besökarantalet uppgår till mer än 200 miljoner årligen.

Citycon noteras på Nasdaq Helsingforsbörs (CTY1S) sedan 1988 och har en kreditklassificering på investeringsnivå hos Standard & Poor’s (BBB) och Moody’s (Baa1). Citycon är medlem i EPRA (European Public Real Estate Association).

Taggar: