CITYCON OYJ Pressmeddelande 10 maj 2013

Citycon får Investment Grade kreditbetyg från Standard & Poors

Citycon erhöll den 10 maj det långsiktiga kreditbetyget BBB- och det kortsiktiga kreditbetyget A-3 med stabil utsikt av kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's. Kreditbetyget återspeglar Standard & Poor’s bedömning av Citycons operativa riskprofil som "stark" och den finansiella riskprofilen som "väsentlig", enligt Standard & Poor’s villkor.

- Vi är mycket glada över det här kreditbetyget. Standard & Poor’s beslut är en stark bekräftelse av Citycons affärsmodell för att skapa stabila kassaflöden. Betyget är en viktig milstolpe för oss. Vi känner oss ännu mer stärkta för att fortsätta utveckla vår portfölj av urbana köpcentrum i de nordiska och baltiska länderna, säger Marcel Kokkeel, VD och koncernchef för Citycon.

- Vi har nyligen tagit in aktiekapital i syfte att uppnå en bättre långsiktig skuldsättningsgrad och att ge oss ett ökat manöverutrymme i verkställandet av vår affärsplan. Med det i åtanke är det här kreditbetyget från Standard & Poor’s väldigt glädjande. Förutom att betyget är en viktig kvalitetsstämpel, ger det oss också bättre tillgång till kapitalmarknaden vilket kommer att hjälpa oss att diversifiera vår skuldportföljd, säger Eero Sihvonen, Finansdirektör och vice VD för Citycon.

Helsingfors den 10 maj 2013

CITYCON
Marcel Kokkeel

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eero Sihvonen, Finansdirektör och vice VD
Tel. +358 20 766 4459 eller +358 50 557 9137
eero.sihvonen@citycon.fi

Marcel Kokkeel, VD och koncernchef
Tel. +358 20 766 4521 eller +358 40 154 6760
marcel.kokkeel@citycon.fi

Citycon äger, utvecklar och driver köpcentrum och kommersiella fastigheter. Citycon fokuserar på marknaden för köpcentrum i Norden och Baltikum. Företaget är aktiva ägare och köpcentrumen drivs och utvecklas lokalt av Citycons egen organisation. I Norden är Citycon en pionjär när det gäller arbetet med hållbar fastighetsutveckling. Citycon strävar efter att öka den kommersiella attraktionskraften i fastigheterna genom att ta hänsyn till varje fastighets unika egenskaper när det kommer till upptagningsområde, köpkraft och kundernas efterfrågan.

Citycon äger totalt 38 köpcentrum och 40 övriga detaljhandelsfastigheter. Dessutom hyr och driver Citycon två övriga köpcentrum som man inte själv äger. Av Citycons egna köpcentrum ligger 23 i Finland, 10 i Sverige, 4 i Baltikum och 1 i Danmark.

Taggar: