Cityfinder guidar till Stockholms bästa vattenhål

Report this content

Nylanserade sajten Cityfinder.se bjuder på 360-graders virtuella visningar av Stockholms bästa ställen. Därigenom kan stockholmare och stockholmsbesökare uppleva restaurangen eller besöksmålet på nätet – före besöket eller bokningen. Google utvecklar en liknande tjänst för visningar av exteriörer, men Cityfinder är först ut i Sverige och fokuserar i första hand på interiörer.

Cityfinder erbjuder ett virtuellt besök på allt från caféer, restauranger och hotell till museer, gym, parker och köpcentrum. Besökaren klickar på en karta och får upp ett fönster med 360-gradersvisningar av interiören, fakta och inom kort andra besökares recensioner. Idag innehåller Cityfinder 1 700 ställen och fler läggs till varje vecka. Exempelvis kan man göra ett virtuellt besök i Kaknästornet (www.cityfinder.se/en/node/299,) se interiören på Eriks Gondolen www.cityfinder.se/sv/node/1424 före bordsbokningen och besöka Hallwylska muséet (www.cityfinder.se/en/node/740)

– Vi har hitintills haft en fotograf som arbetat heltid över ett år med att fota runt om i Stockholm och arbetet fortsätter, säger Patrick Sävström, vd Photo Concept som är företaget bakom Cityfinder. Och till skillnad från Googles Streetview som finns i ett antal länder erbjuder vi interiörbilder.

Det är gratis för företag att finnas med på sajten. Även fotograferingen är gratis och företagen som är med får fritt använda fotomaterialet genom att länka bilderna till sin sajt. På så sätt ska tjänsten bli så komplett som möjligt

Photo Concept är redan på gång med andra europeiska länder. Först ut är Oslo. Företaget räknar med att erbjuda motsvarande tjänst i två till sex nya städer under 2012. I november lanseras dessutom en mobil version av Cityfinder. Målet är att inom ett år vara den främsta guiden för turister och stadsbor som söker information och inspiration för sin vistelse i staden.

Patrick Sävström, vd Photoconcept
E-post: patrick.savstrom@photoconcept.se.

Om Cityfinder

Cityfinder är en interaktiv kartguide på nätet som visar 360 graders panoramabildvisningar av restauranger, hotell, museer och andra besöksmål. Första guiden lanserades i Stockholm hösten 2011. Företaget satsar på att inom fem år ha utvecklat motsvarande stadsguider över London, Paris, Barcelona, Köpenhamn, Oslo och Berlin m fl. Företaget bakom Cityfinder är svenska Photo Concept vars affärsidé är konsulttjänster inom foto, virtuella visningar och webbutveckling. Några av företagets kunder är Skistar, Radisson Blu, Fritidsresegruppen, Apolloresor, Svenska Spel, Svensk Fastighetsförmedling, Skeppsholmen och Fastighetsbyrån. Mer info finns på www.cityfinder.se och www.photoconcept.se

Taggar:

Citat

Vi har hitintills haft en fotograf som arbetat heltid över ett år med att fota runt om i Stockholm och arbetet fortsätter.
Patrick Sävström