Delårsrapport 1/1 - 30/9 2000

Report this content

Delårsrapport 1/1 - 30/9 2000 * Resultatet för CityMail Group efter finansiella poster och en reali- sations-vinst på 93,5 MSEK uppgick till 54,0 MSEK (- 23,8). Tredje kvarta- let uppgick resultatet till 0,2 MSEK. * Den nya kärnverksamheten, CityMail International, mer än fördubblade sin omsättning och redovisade för årets första nio månader en fakturering på 40.4 ( 18,1 ) MSEK. Rörelsemarginalen tredje kvartalet var 11,1 pro- cent. * Fortsatt låg finansiell risk efter försäljningen av den svenska ut- delningsrörelsen till det med Royal Mail samägda bolaget CityMail Sweden AB * Ny tillväxtstrategi för CityMail Group fastlagd med CityMail Interna- tional som bas. CityMail Group AB´s nya struktur CityMail Group har under år 2000 genomgått en grundläggande omstrukture- ring. CityMail Groups tidigare kärnverksamhet CityMail Sweden, den svenska utdelningsverksamheten, har sålts till ett nytt bolag, CityMail Sweden AB. Detta bolag ägs till 67 procent av Royal Mail och 33 procent av CityMail Group. Därmed har den finansiella risken i CityMail Group också väsentligt reducerats. Royal Mail har på sikt rätt att köpa CityMail Groups återstående 33 pro- cent. Skulle detta ske under 2004 är lägsta köpeskilling 175 MSEK. CityMail International, som startades 1998, är nu CityMail Groups kärn- verksamhet. Andra aktiviteter inom marknaden för interaktiva adresstjäns- ter och logistik kompletterar kärnverksamheten. I denna rapport visar CityMail Group de första resultaten från omstruktu- reringen med bl a en betydande ökning av CityMail Internationals intäkter. Vidare presenterar CityMail Group kärnan i den nya strategin, som kommer att utveckla företaget från att erbjuda tjänster inom gränsöverskridande posthantering till att bli en internationell integratör av kundernas kund- kommunikation inom området "business-to-consumer" (B2C), exempelvis kun- der inom telekom, kabel-TV, energidistribution och finansiella tjänster. Kärnverksamheten - CityMail International Intäkter för CityMail International: Verksamheten utvecklas planenligt dock med en viss senareläggning av befintlig orderstock. Av den order på cirka 100 MSEK som CityMail International erhöll i februari 2000, beräknas nu ungefär hälften vara i drift. Arbetet med att implementera ordern sker successivt land för land och har blivit fördröjd pga längre tekniska och administrativa ledtider. Intäkterna ökade under de första nio månaderna till 40,4 ( 18,1) MSEK, en ökning med 123 procent. Ökningen beror till övervägande del på en stark tillväxt av cross border mail. Rörelsekostnader för CityMail International: Kostnaderna ökar relativt linjärt med intäkterna, eftersom utdelningen i varje land köps direkt från Royal Mail. Under niomånadersperioden uppgick kostnaderna till 37,1 MSEK och rörelsemarginalen till 7,9 procent. Rörelsemarginalen för det tredje kvartalet var 11,1 procent. Under den gångna niomånadersperioden har också organisationen för CityMail International förstärkts. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01290/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT01290/bit0002.pdf Hela rapporten