Halvårsrapport 1/1 - 30/6 2000

Halvårsrapport 1/1 - 30/6 2000 * Resultatet efter finansiella poster uppgick till 53,8 MSEK (- 14,2 MSEK). * Turn-around genomförd för CityMail Group. * Nettoomsättningen uppgick till 182,3 MSEK (192,1 MSEK), en minskning med 5,1 procent pga marknadens osäkerhet om den framtida verksamheten i Göteborg och Malmö. * CityMail International: Kraftig omsättningsökning med positivt resultat. CityMail Groups framtida kärnområde. * CityMail Sweden: Royal Mail övertar managementansvar och genomför åter- start samt expansion i Göteborg och Malmö för att uppnå lönsamhet. * CityMail Interactive: Samarbete med svenska Posten och genomförd nyemis- sion för fortsatta satsningar inom adressområdet. Ny struktur för CityMail Group AB Genom den nyligen genomförda affären med Royal Mail har en ny expansiv struk- tur formats för CityMail Group och samtidigt har förutsättningar skapats för det nya CityMail Sweden AB att återstarta och expandera i Göteborg och Malmö. CityMail Group går vidare med att kapitalisera på den kunskap och erfarenhet som byggts upp under tio år på postmarknaden. Bolagets fortsatta fokus är att utveckla affärer inom marknaden för internationell datoradresserad post och därtill relaterade områden som adress- och kundregisterhantering. CityMail Group konsoliderar endast verksamheter som ägs till mer än 50 procent. CityMail International: CityMail International etablerades under 1998 och af- färsområdets största och snabbast växande verksamhet är distribution av inter- nationell datoradresserad post. CityMail International vänder sig främst mot multinationella företag med stor mängd konsumentkunder i flera länder. De kundgrupper som främst bearbetas är telekomföretag, kortföretag inom exempel- vis finansiella tjänster, kabel-TV företag och Internetföretag. Gemensamt är att dessa branscher kännetecknas av ökad internationalisering och i många fall är det av- och omregleringar som öppnar vägen för att skapa paneuropeiska el- ler globala företag. Den tekniska utvecklingen har medfört att stora mängder data kan skickas säkert och till låga kostnader mellan länder. Det ger företa- gen kraftigt ökade möjligheter att samordna administrativa rutiner. CityMail International erbjuder kunder totala distributionslösningar som optimerar fö- retagens fakturering från såväl tids-, kostnads- och returhanteringssynpunkt. Besparingspotentialen för kunderna är betydande. Den totala postmarknaden i Europa beräknas växa med 2-3 procent per år. Till- växten är dock olika inom olika delar av marknaden. Den nya tekniken i form av e-post och annan elektronisk kommunikation ersätter i ökande grad brevlåde- och kontorspost. Marknaden för datoradresserad post bedöms därför ha en till- växt överstigande 5 procent. CityMail International väntas få en fortsatt mycket stark volymtillväxt och har som målsättning att om 3-4 år omsätta 400-500 MSEK. Orderingången uppgår idag till mer än 100 MSEK jämfört med cirka 20 MSEK 1999. Målsättningen är att CityMail International ska ha en rörelsemarginal som inte understiger 10 pro- cent. Verksamheten är anpassad för en avsevärt större volym än vad som idag används. Detta medför att synergieffekterna kommer öka i takt med volymtill- växten. Intäkter: CityMail Internationals intäkter ökade första halvåret 2000 med 131 procent till 23,3 MSEK (10,1 MSEK). Ökningen är till helt övervägande del hän- förlig till internationell datoradresserad post. CityMail International erhöll i mitten av februari 2000 en stor order på omkring 100 MSEK på årsbasis. Ett intensivt arbete med att driftsätta denna order har pågått under det första och andra kvartalet. Implementeringen sker land för land och i nuläget beräk- nas mer än hälften av ordern vara igångsatt. Förhandlingar med ytterligare ett antal större kunder pågår och i juli slöts ett avtal med Graphium Card om dis- tribution av Shells kontokort i Europa. Ordern är på årsbasis värd 10-12 MSEK. Rörelsekostnader: Kostnadsökningen inom affärsområdet CityMail International är en följd av volymtillväxten. Utdelningen inom respektive land köps av Royal Mail vilket medför att större delen av kostnaden är rörlig. Organisationen för CityMail International förstärktes under perioden. CityMail Sweden AB: Bolaget är verksamt med distribution av datoradresserad post inom Sverige och ägs till 33 procent av CityMail Group. Verksamhetens ut- delningsområde har varit Storstockholm samt de centrala delarna av Malmö och Göteborg. Utdelningsområdena i Malmö och Göteborg har inte haft den omfattning som krävts för att göra CityMail till ett tillräckligt attraktivt alternativ för lokala kunder som endast efterfrågat distribution i dessa regioner. Till följd härav har verksamheten i Malmö och Göteborg svarat för en oproportioner- ligt stor andel av CityMails förluster sedan 1996. Den bästa strategiska lös- ningen på detta strukturella lönsamhetsproblem hade varit att genomföra en geografisk expansion av utdelningsorganisationen i Göteborg och Malmö. Detta skulle dock tagit i anspråk betydande finansiella resurser och inneburit en väsentligt ökad finansiell risk för CityMail Group. Styrelsen i CityMail be- slutade därför den 27 april 2000 att verksamheten i Göteborg och Malmö skulle avvecklas och att CityMails utdelning skulle koncentreras till Storstockholm. I mitten av maj 2000 inleddes diskussioner med Royal Mail beträffande framti- den för CityMails distribution i Sverige. Royal Mails uppfattning var att Ci- tyMail Swedens affärskoncept hade stor utvecklingspotential men att det var strategiskt och företagsekonomiskt nödvändigt att den geografiska täckningen utökades i Göteborg och Malmö. Den 21 juni 2000 slöts avtal mellan CityMail Group och Royal Mail, genom Post Office Investments Limited, om att bilda ett gemensamt ägt bolag som skall överta och driva den verksamhet som bedrevs inom affärsområdet CityMail Swe- den. Istället för att avveckla verksamheterna i Göteborg och Malmö skall de strukturella lönsamhetsproblemen lösas med en geografisk expansion av utdel- ningsområdena för att uppnå kritisk geografisk täckning. Den 30 juni 2000 förvärvade det nya bolaget CityMail Sweden AB den distribu- tionsverksamhet som utgjorde affärsområdet CityMail Sweden från CityMail Group AB. Köpeskillingen om 7,46 miljoner pund har erlagts i form av 2 miljoner pund kontant vid avtalets ikraftträdande, 2 miljoner pund i form av en promissory note som förfaller den 31 december 2001, 1 miljon pund i form av en promissory note som förfaller den 31 december 2002 och en kvittning av en skuld till Ci- tyMail Group AB på 33 MSEK. Royal Mail har en option att förvärva CityMail Groups 33 procent av bolaget under perioden 1 januari 2004 - 31 december 2006. Royal Mail har vidare åtagit sig att på marknadsmässiga villkor tillhandahålla CityMail Sweden AB kapital för dess normala rörelsebehov, inklusive den geo- grafiska utbyggnaden i Göteborg och Malmö. Detta åtagande är begränsat till 120 MSEK. Eventuellt ytterligare kapitalbehov därutöver skall tillgodoses av Royal Mail och CityMail Group i proportion till respektive ägarandel. Genom affären med Royal Mail får CityMail Group möjlighet att delta i ett ex- panderande CityMail Sweden med begränsad finansiell risk för CityMail Group. Genom den geografiska expansionen bedöms CityMail Sweden AB kunna uppnå en god lönsamhet. Idag har CityMail Sweden en marknadsandel om 10 procent på dator- adresserad post i Sverige. Royal Mail har uttalat en ambition att fördubbla denna inom en femårsperiod. Från och med 1 juli 2000 har Royal Mail övertagit managementansvaret för CityMail Sweden och förstärkt ledningen med tre senior executives från Royal Mail. Intäkter: Första halvåret 2000 uppgick CityMail Swedens nettoomsättning till 159,0 MSEK jämfört med 182,1 MSEK motsvarande period 1999. Under andra kvarta- let 1999 träffades ett förlikningsavtal med Posten vilket resulterade i en er- sättning till CityMail Group varav 11,6 MSEK intäktsfördes under det andra kvartalet. Exklusive förlikningsintäkten minskade intäkterna för CityMail Swe- den med 11,5 MSEK eller med 7 procent jämfört med första halvåret 1999. Intäktsminskningen beror till största delen på beslutet i april att avveckla utdelningsverksamheten i Göteborg och Malmö. Distributionsvolymen avvecklades successivt under maj månad för att helt upphöra från den 31 maj. Avvecklings- beslutet och det motsatta beskedet kort tid därefter medförde en kraftig mark- nadsstörning. Intäktsökningen från det första kvartalet på 4 procent förbyttes därför till en intäktsminskning på 19 procent för det andra kvartalet. Rörelsekostnader: Första halvåret 2000 uppgick rörelsekostnaderna till 199,7 MSEK (196,1 MSEK), motsvarande en ökning med 1,8 procent. CityMail Swedens nya utdelningssystem med rullande tredagarsutdelning infördes den 13 januari 2000. Strukturförändringen syftar till att postflödet jämnas ut över tiden samtidigt som utdelningskostnaderna väsentligen kan minskas. Den förändrade utdelningsstrukturen har inneburit en stor omställning för distri- butionsorganisationen och kostnader på grund av intrimning av det nya systemet belastade det första kvartalet 2000 med 6,6 MSEK och är inkluderade i rörelse- kostnaderna. Kort tid efter att beslutet om att inleda MBL-förhandlingar om avveckling av utdelningsverksamheterna i Göteborg och Malmö inleddes diskussioner med Royal Mail om bildandet av det joint venture som nu är genomfört. Trots att distri- butionen avstannats har därför inte några kostnader kunnat avvecklas i Göte- borg och Malmö utan de fasta kostnaderna har kvarstått under det andra kvarta- let. CityMail Interactive: Marknaden för datoradresserad post har en stadig volym- tillväxt. Tillväxten drivs bland annat av att det utvecklas nya verksamheter som kommunicerar direkt med konsumenter genom att skicka fakturor och erbju- danden. Exempel är mobiltelefoni, Internethandel och fondsparande. En ytterli- gare drivkraft är utvecklingen av en modernare databashantering som ger allt större möjligheter att arbeta med olika typer av relationsmarknadsföring. I takt med att företagen investerar allt mera i uppbyggnaden av kunddatabaser blir det viktigare för dem att tillse att adresserna i databasen förblir aktu- ella. Enbart i Sverige byter cirka 1,5 miljoner personer per år adress. Det innebär att ett företags kundregister kan bli inaktuellt på kort tid. CityMail Group har därför under 1999 beslutat att utveckla verksamheter inom området "address management" och samlat dessa i affärsområdet CityMail Inte- ractive. Inom området finns för närvarande CityMail Groups innehav i Svensk Adressändring AB och AddressPoint AB samt en webplats under utveckling kallad flytta.nu. Samtliga dessa verksamheter ägs och utvecklas tillsammans med svenska Posten. Svensk Adressändring Svensk Adressändring (SvAAB) ägs till 15 procent av CityMail Group och svenska Posten äger 85 procent. Bolaget tar emot och kvalitetssäkrar adressändringar, beställningar av eftersändning samt lagring av post. Genom ett avtal med Riks- skatteverket har bolaget sedan 1994 också i uppdrag att hantera anmälningar om flyttning för skattemyndighetens räkning. Inom ramen för verksamheten har Ci- tyMail Group och svenska Posten tillsammans utvecklat ett system för insamling av adressändringar via telefon och Internet vid sidan av den möjlighet till adressändring via postkontor som har funnits sedan länge. Verksamheten hante- rar cirka 90 procent av alla adressändringar i Sverige. Svensk Adressändring hade under det första halvåret 2000 intäkter uppgående till 80,9 MSEK. Vinst- marginalen (resultat efter finansiella poster i procent av nettoomsättningen) uppgår till ca 8 procent. AddressPoint CityMail Group äger 40 procent av AddressPoint. Resterande del ägs av svenska Posten. Bolaget etablerades i slutet av april 2000 och är fortfarande under uppbyggnad. AddressPoint ska tillhandahålla privatpersoner och företag som ändrar adress en möjlighet att vid ett och samma tillfälle på ett enkelt och bekvämt sätt meddela sin nya adress till de företag där de är kunder och de organisationer där de är medlemmar. Företag och andra organisationer erbjuds att abonnera och få dessa kvalitetssäkrade adressändringar förmedlade till sig i elektroniskt format. Verksamheten kommer därmed att erbjuda företag med om- fattande kundregister en snabb och enkel elektronisk uppdateringstjänst. Med AddressPoints uppdateringssystem ska skapas en möjlighet för företag och andra organisationer med omfattande adressregister att få lika snabb och tillförlit- lig uppdatering som den som postoperatörerna erhåller. Bolaget planerar att lansera sina tjänster vid årsskiftet 2000/01. Flytta.nu www.flytta.nu är en webbtjänst som CityMail Group äger till 49 procent och svenska Posten till 51 procent. CityMail och Svenska Posten ska gemensamt ut- veckla denna tjänst som främst ska rikta sig till privatpersoner som står i begrepp att flytta. Tjänsten innefattar en samlad möjlighet för företag och andra organisationer att komma i kontakt med denna kundgrupp. Webbtjänsten ska erbjuda tjänster och möjligheter till e-handel inom de områden som är förknip- pade med flyttning, till exempel renovering, transporter, flyttstädning, bolån samt köp och försäljning av bostad. Tjänsten förväntas vid lansering bli väl positionerad genom dess möjligheter till exponering i sammanhang relaterade till Address- Point. Utvecklingen av denna tjänst pågår och lansering beräknas ske under första kvartalet 2001. För att finansiera satsningarna inom AddressPoint och flytta.nu, har en ny- emission som tillfört CityMail Group 55,4 MSEK genomförts. ASG Direct: ASG Direct erbjuder distributions- och logistiklösningar till e- handels- och andra distans-handelsföretag. CityMail Group äger 35 procent av bolaget, resterande del ägs av ASG. Företaget har utvecklat en unik dataplatt- form, Directrix, som verkar integrerat med e-handelsplatser. Dataplattformen ger en hög servicegrad gentemot slutkunden och möjliggör bland annat för kon- sumenten att själv bestämma distributionssätt och leveranstidpunkt. ASG Direct har byggt upp ett system som tillhandahåller de funktioner som kon- sumenten behöver för att e-handel ska bli ett attraktivt alternativ till bu- tikshandel. I det korta perspektivet har volymen inom e-handeln utvecklats långsammare än de flesta prognoser som funnits på marknaden, vilket också på- verkat volymutvecklingen i ASG Direct. Denna utveckling har samtidigt kraftigt ökat fokuseringen och medvetandet om distributionens och logistikens avgörande betydelse för e-handelns utveckling. ASG Direct har därför upplevt ett ökat intresse för företagets tjänster. Det område som fram till nu bedömts ha haft den starkaste volymutvecklingen inom e-handeln är dagligvaror. ASG Direct svarar för distribution åt de flesta dagligvarubutikerna i Stockholmsområdet. Logistikfunktionen bedöms komma att inta en allt mer betydelsefull roll i e- handelsföretagens integration med sina kunder. Distributionsföretaget blir an- siktet mot marknaden och en viktig partner för de företag som använder rela- tionsmarknadsföring som konkurrensmedel. Resultat CityMail Groups resultat första halvåret 2000 uppgick till 53,8 MSEK jämfört med -14,2 MSEK för motsvarande period föregående år. I resultatet första halv- året 1999 var 11,6 MSEK intäktsfört av förlikningsintäkten från Posten. I re- sultatet för första halvåret 2000 har inkluderats en jämförelsestörande intäkt om 93,5 MSEK till följd av försäljningen av distributionsverksamheten av da- toradresserad post i Sverige till det med Royal Mail gemensamägda bolaget Ci- tyMail Sweden AB. Under det första kvartalet togs dessutom intrimningskostna- der för omställningen av utdelningsschemat om 6,6 MSEK. Exklusive jämförelsestörande poster och engångseffekter var rörelseresultatet -32,8 MSEK, vilket var en försämring med 8,1 MSEK jämfört med första halvåret 1999. Resultatet första halvåret har påverkats negativt av den intäktsminskning som blev följden av beslutet att avveckla utdelningsverksamheten i Göteborg och Malmö. Till följd av förhandlingen med Royal Mail avbröts också avvecklings- processen med kvarstående kostnader som följd. Finansnettot uppgick till -0,2 MSEK under första halvåret 2000 jämfört med - 1,1 MSEK under motsvarande period föregående år. Förbättringen beror främst på erhållen utdelning från Svensk Adressändring om 1,4 MSEK under första kvarta- let 2000. Resultat per aktie under första halvåret 2000, exklusive utestående tecknings- optioner, uppgick till 5,25 SEK (-1,55 SEK). Finansiell ställning Bolagets likvida medel inklusive outnyttjade krediter uppgick den 30 juni 2000 till 37,3 MSEK (54,4 MSEK per 30 juni 1999). Fordringar om 40,2 MSEK på Royal Mail i form av promissory notes med förfallodatum 31 december 2001 respektive 31 december 2002 är redovisade som finansiella anläggningstillgångar. Kassaflödet uppgick under första halvåret 2000 till 22,7 MSEK (6,7 MSEK under första halvåret 1999). Bolaget hade per halvårsskiftet inga räntebärande skulder. Soliditeten uppgick per 30 juni 2000 till 88,1 procent jämfört med 40,1 pro- cent vid årets ingång. Under andra kvartalet har en nyemission om 6.827.000 aktier av serie A med rätt till teckning för aktieägarna i CityMail Group AB genomförts. Nyemissionen, som blev fulltecknad, avslutades i juni 2000 och har tillfört bolaget 55,4 MSEK CityMail Group har sammanlagda förlustavdrag om 285,1 MSEK.Investeringar Investeringarna uppgick under första halvåret 2000 till netto 8,3 MSEK efter överlåtelse till CityMail Sweden AB av tillgångar och skulder hänförliga till distributionsverksamheten i Sverige. Under samma period föregående år uppgick investeringarna till -1,7 MSEK inklusive utrangering av immateriella anlägg- ningstillgångar till följd av förlikningsavtal med svenska Posten. I CityMail Groups balansräkning uppgår innehavet i CityMail Sweden AB till 33,0 MSEK. Personal Medelantalet anställda under första halvåret 2000 uppgick till 865 (960). An- talet anställda minskade under det första kvartalet 2000 till följd av nytt utdelningssystem. Per 30 juni 2000 övergick det stora flertalet anställda till CityMail Sweden AB och därefter uppgår antalet anställda i CityMail Group till 12 personer. Framtidsutsikter CityMail Group arbetar inom områden med tillväxt - främst genom den nya tekni- ken, ökat behov av avancerade marknadsföringsmetoder samt kundernas interna- tionalisering. CityMail Group har inom sina områden ett starkt varumärke men ännu begränsade marknadsandelar. För att säkerställa tillväxten har CityMail Group därför utvecklat samarbete med ledande aktörer. Liknande samarbeten kan tänkas genomföras även i andra länder och inom angränsande tjänsteområden. Delårsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer. För ytterligare information, kontakta: Håkan Ohlsson, vVD 08-556 324 00, 070-752 42 01 hakan.ohlsson@citymail.se www.citymail.se Kommande rapporttillfällen * Delårsrapport, 9 månader 7 november 2000 * Bokslutskommuniké 2000 februari 2001 Stockholm den 16 augusti 2000 Bror Anders Månsson VD CityMail Group AB (publ) Upplagsvägen 10 Box 47058 100 74 Stockholm ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/16/20000816BIT01030/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/16/20000816BIT01030/bit0002.pdf Hela rapporten