Brittisk säkerhetsmodell hoppas göra e-handeln säkrare

Report this content

Brittisk säkerhetsmodell hoppas göra e-handeln säkrare Det brittiska IT-säkerhetsföretaget Indicii Salus har tagit fram ett nytt säkerhetssystem för transaktioner och handel över internet. Med systemet hoppas man skapa bättre möjligheter för e-handeln. Säkerhets-lösningen ska nu vidareutvecklas tillsammans med CityReach International. Det nya säkerhetssystemet baseras på Londonföretaget Indicii Salus egenutvecklade pogramvara Xenophon@. En av finesserna är att all känslig information hanteras på en central server istället för på användarnas egna PC:ar. Indicii Salus anser själva att det här är det enda sättet att skapa trovärdighet och säkerhet för handel och transaktioner på internet. Systemet heter Secure Internet Enabler@ och sägs vara den första kommersiella modell som gör det möjligt med en rigorös säkerhet för internettransaktioner både för konsumenter och företag. Indicii Salus och brittiskägda CityReach ska nu tillsammans vidareutveckla säkerhetslösningar som baseras på Secure Internet Enabler@. CityReach är ett snabbt växande bolag som arbetar med infrastruktur för affärsystem och IT-processer på internet och baserar sin verksamhet på ett antal stora och mycket väl skyddade business-internet-center i Europa. I slutet av januari invigs nästa center i Stockholm. - Secure Internet Enabler@ är inget eget koncept, man har i många år talat om en sån här infrastruktur. Men samtidigt har det saknats en arkitektur som stöd och Xenophon@ är nu den arkitekturen, säger Paran Chandrasekaran, högste chef för Indicii Salus. Björn Hansen, marknadschef på CityReach i Sverige säger att han betraktar säkerheten som en grundläggande komponent för affärsinternet. - Vi driver de säkraste anläggningar för internet som finns idag och samarbetet med Indicii Salus gör att vi verkligen kan understryka vår egen inriktning på säkerhet, säger Björn Hansen. - Secure Internet Enabler@ skapar säkerhet online utan att begränsa användningen. Modellen är både skalbar, flexibel och mobil, säger Paran Chandrasekaran. För mer info: Björn Hansen, marknadschef CityReach Sverige, 08-36 75 60, 070-339 29 25, Email: bhansen@city-reach.com Sanjaya Addanki, koncernchef, CityReach International, via Alison Stokes, London, Brodeur Worldwide, +44-1753 790700, E-mail: astokes@uk.brodeur.com Indicii Salus, via Finsbury, +44-207 251 3801, James Murgatroyd, jamesm@finsbury.com Fakta om Indicii Salus Indicii Salus startades 1994 av engelsmannen Paran Chandrasekaran. Sedan dess har företaget byggt ett mycket gott renomé som ett ledande utvecklingsföretag och konsultcenter, samt tagit fram den egna säkerhetslösningen Xenophon . Företaget är inriktat på att konstruera säker infrastruktur för internet med bl a krypteringsteknik. Hemsida: www.indiciisalus.com Fakta om CityReach International Med huvudkontor i London och kontor i Europa och i USA sätter CityReach International, CRI, nivån på den infrastruktur och de drifttillämpningar som är basen för affärsinternet - the business internet. Företaget bygger en pan-europeisk infrastrukturplatt-form med 20 säkra datacenter i drift i slutet av 2001. CRI:s medarbetare har stor erfarenhet från områden som säkra datacenter, applikationsutvecklingsmiljöer för företag, kundvård och tjänstekvalitet. Företaget investerar över 3,3 miljarder kr (350 milj dollar) i sin etableringsplan med stöd från ledande investmentbolag som Battery Ventures, Chase Capital Partners, M/C Venture Partners, Investcorp, Morgan Grenfell Private Equity och Vulcan Ventures. Hemsida: www.city-reach.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/05/20010105BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/05/20010105BIT00220/bit0002.pdf