Allt fler Skåningar positiva till Citytunneln

Report this content

Sju av tio skåningar har en positiv inställning till Citytunneln. Det visar årets attitydundersökning. Undersökningen visar också att en fjärdedel av Skåningarna kommer att förändra sitt resande när Citytunneln öppnar i december nästa år.

Sedan 1999 har Skåningarnas attityd till Citytunneln undersökts. I årets undersökning säger 70 procent att de har en positiv inställning till projektet, en ökning med 3 procentenheter jämfört med förra årets mätning. Få har en negativ inställning till projektet, 4 procent, och 23 procent tar inte ställning i frågan. Av de som är negativa eller som inte tar ställning svarar 93 procent ja på frågan om de trots sin inställning kan acceptera att Citytunneln byggs Undersökningen visar att ju närmare projektet man bor desto positivare är man. 80 procent av Malmöborna är positiva. Och de som bor eller arbetar nära någon av projektets arbetsplatser är ännu mer positiva. Vid Triangeln är till exempel 89 procent av de boende positiva och hela 94 procent av de som arbetar nära Malmö C. Undersökningen visar också att 81 procent av Skåningarna tror att Citytunneln kommer att påverka utvecklingen i Skåne positivt. – Det märks tydligt att vi närmar oss invigningen, många inser fördelarna och har stora förväntningar på Citytunneln. Över 60 procent av de som är positiva anger ”bättre kommunikationer” som orsak till sin inställning, säger Anders Mellberg, informationschef på Citytunneln. Många beredda ändra sitt resande I årets mätning ställs också frågan om resandet kommer att förändras efter Citytunnelns invigning. 28 procent av skåningarna uppger att deras resande kommer att förändras något eller mycket när Citytunneln öppnat. Det finns geografiska skillnader. I Malmö, sydvästra och sydöstra Skåne är andelen som kommer att ändra sitt resande större – I Malmö 36, i sydväst 33 och i sydöst 34 procent. Av de som tänker förändra sitt resande uppger de flesta att de kommer att ta tåget oftare istället för bilen. Många anser också att det blir enklare att ta tåget, att de tänker göra fler resor och att det kommer gå snabbare. Ökat förtroende Undersökningen visar på ett ökat förtroende för hur projektet genomförs. Nio av tio har högt eller medelhögt förtroende för byggtekniken och drygt åtta av tio har förtroende för projektets öppenhet och ärlighet gentemot media och allmänheten. När det gäller projektets förmåga att styra och ha kontroll över projektets kostnader säger 69 procent att de har högt eller medelhögt förtroende, en ökning med åtta procentenheter jämfört med förra året. När de tillfrågade gör en sammanfattande bedömning säger 93 procent att de har ett högt eller medelhögt förtroende för projektet. Undersökningen har gjorts av företaget GfK i Lund mellan 21 september och 4 oktober. 1400 telefonintervjuer har genomförts, fördelade på 1000 personer i hela Skåne samt 400 som bor eller arbetar intill Citytunnelns arbetsplatser. Hela undersökningen kan laddas ner från Citytunnelns hemsida, www.citytunneln.com.