Citytunneln invigs 4 december 2010

Report this content

Den officiella invigningen av Citytunneln kommer att ske exakt om ett år, lördagen den 4 december 2010. Dagen blir höjdpunkten i ett späckat invigningsprogram som sträcker sig över drygt två veckor. De första tågen kommer att rulla enligt ny tidtabell genom Citytunneln den 12 december 2010. Men innan dess är det meningen att hela Skåne ska ha varit med om att inviga den nya tågförbindelsen genom och under Malmö. – Citytunneln kommer att förändra vardagen för många människor. Därför har vi valt att göra ett invigningsprogram som sträcker sig över två veckor. Vi vill att så många skåningar som möjligt ska kunna vara med under invigningsveckorna, säger Anders Mellberg, Citytunnelns informationschef. Invigningsupptakt Invigningen av Citytunneln startar redan 26 november med en vecka där alla kommuner i Skåne, organisationer, myndigheter, föreningar och företag är inbjudna att vara med och delta. Det kan t ex vara en organisation som vill arrangera en konferens i samband med invigningen eller en kommun som vill fira att avstånden i Skåne och Öresundsregionen krymper. Invigning 4 december Den officiella invigningen av Citytunneln äger rum lördagen den 4 december. Det blir en fest med musik, skådespel och högtidlig inramning. Tågvecka Efter den officiella invigningen återstår en vecka innan tågen börjar rulla enligt tidtabell genom Citytunneln. Men den som vill ska kunna uppleva Citytunneln innan dess. Mellan den 5 och 10 december kommer det att vara möjligt att åka tåg genom tunneln och titta på de nya stationerna, Malmö C Nedre, Triangeln och Hyllie. Den 11 december kommer hela anläggningen att överlämnas, och efter midnatt den 12 december tas Citytunneln i drift och de första reguljära tågen rullar genom Citytunneln. Invigningssymbol En speciell symbol har tagits fram för Citytunnelns invigning. Den kommer att användas vid alla aktiviteter och händelser i samband med invigningen. Citytunnelns invigningsprogram kommer att finnas på Citytunnelns hemsida där fler detaljer och aktiviteter fylls på allt eftersom; www.citytunneln.com. Invigningssymbolen bifogas.