Citytunnelns största entreprenad avslutad

Report this content

Entreprenaden, som omfattar de två parallella tunnlarna och bergrummet för station Triangeln, är nu formellt avslutad. – Entreprenaden omfattade några av de största utmaningarna i projektet och har genomförts på ett mycket bra sätt, före tidplanen och inom budget, säger Citytunnelns projektchef Örjan Larsson.

Anläggningsentreprenaden E201, Tunnlar och bergrum, omfattade de två parallella, sex kilometer långa tunnlar mellan Malmö C och Holma, med 13 tvärtunnlar och två angreppsschakt samt en bergrumsstation, 25 meter under mark, vid Triangeln. Cirka 4,5 kilometer av tunnlarna borrades med tunnelborrmaskiner (TBM). I söder, vid Holma, anslöt de borrade tunnlarna till en betongtunnel och en ramp för banan ovan mark. I Entreprenaden ingick också en temporär grundvattensänkning under byggtiden vid Triangeln, angreppsschakten och i Holma. Tunnelentreprenaden omfattade några av de största utmaningarna inom projektet. – Underjordsarbete är alltid riskfyllt och när det gäller tunnelborrning kan man aldrig förutse allt. Men genom att vi tillsammans med entreprenören MCG arbetade systematiskt med risker kunde borrningen genomföras helt enligt planeringen, säger Örjan Larsson. En annan utmaning var bygget av bergrumsstationen vid Triangeln. Mitt i centrala Malmö, intill känslig bebyggelse och nära tusentals boende, öppnades två 25 meter djupa schakt upp och mellan dessa frästes ett stort bergrum ut. Sammanlagt togs över 100 000 kubikmeter jord- och kalkmassor upp. – Den underjordiska stationen vid Triangeln med de två uppgångarna är en mycket invecklad konstruktion. Schakt för hissar och rulltrappor, och övriga utrymmen har byggts under svåra förhållanden och arbetet har till största del skett under marknivå, säger Örjan Larsson. Entreprenaden E201 är den största anläggningsentreprenaden inom Citytunnelprojektet med en kontraktsumma på 2,3 miljarder kronor. Entreprenaden genomfördes av konsortiet Malmö Citytunnel Group (MCG), som består av tyska Bilfinger Berger AG samt danska Per Aarsleff A/S och E Pihl & Søn A/S. Just nu pågår arbetet med att inreda och utrusta Citytunnelns stationer samt installera järnvägsteknik och spår i de båda tunnlarna.

Taggar: