EDMUND YAKANI UTSES TILL ÅRETS MÄNNISKORÄTTSFÖRSVARARE

IDAG MEDDELAR CIVIL RIGHTS DEFENDERS ATT MÄNNISKORÄTTSFÖRSVARAREN EDMUND YAKANI FRÅN SYDSUDAN TILLDELAS CIVIL RIGHTS DEFENDER OF THE YEAR AWARD 2017.

Med stor risk för sin egen säkerhet fortsätter han att kämpa för att rättvisa, fred och mänskliga rättigheter ska respekteras i ett land drabbat av konflikt och våld.

Edmund Yakani arbetar i en svår kontext där hans egen säkerhet dagligen utmanas. Trots detta har han genom sin outtröttliga kamp för rättvisa och ansvarsutkrävande blivit en central aktör när det kommer till att skydda journalister, människorättsförsvarare, civilsamhället och mänskliga rättigheter i stort i Sydsudan”, skriver Civil Rights Defenders styrelse i sin motivering av Edmund Yakani som pristagare.

EN STARK RÖST FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER

Edmund Yakani är chef för Community Empowerment for Progress Organisation (CEPO) vars huvudkontor ligger i Sydsudans huvudstad Juba. Sedan de våldsamma stridigheterna trappades upp 2013 har människorättsförsvarare och oppositionella blivit utsatta för ökade hot och påtryckningar av regeringen, säkerhetsstyrkor och andra beväpnade grupper.

”Statliga myndigheter ser människorättsarbete som en del av en politiskt motiverad agenda mot dem och människorättsförsvarare anses därför som statens fiender”, säger Edmund Yakani till Civil Rights Defenders.

Edmund Yakani låter sig inte rubbas av de utmaningar och risker han möter. Han är en av landets starkaste röster i kampen för att skydda och stå upp för mänskliga rättigheter och demokrati, inte minst när det kommer till att försvara rättsstaten och civilsamhällets delaktighet i landets fredsprocess.

”Edmund Yakani har vid otaliga tillfällen arbetat för att skapa dialog och engagemang mellan sociala och politiska aktörer i landet. Han arbetar aktivt med att öka civilsamhällets inflytande i fredssamtalen. Hans bidrag till skyddet för de mänskliga rättigheterna är av enorm vikt, inte minst i ett land med pågående konflikt och svaga institutioner. Jag är därför stolt att presentera honom som årets mottagare av Civil Rights Defender of the Year Award”, säger Robert Hårdh, chef för Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders välkomnar Edmund Yakani till Stockholm där prisceremonin äger rum den 4 april, ett symboliskt datum som utgör årsdagen av mordet på Dr. Martin Luther King. Under ceremonin riktar Civil Rights Defenders strålkastarljuset på situationen för människorättsförsvarare i Sydsudan, världens yngsta land.

PRESSKONTAKT Email: press@civilrightsdefenders.org, Tel +46 76 576 27 62