GERALD NAGLER HUMAN RIGHTS TRAINEESHIP TILL NAZLI PIRAYEHGAR

NAZLI PIRAYEHGAR ÄR DEN FÖRSTA JURISTEN SOM TILLDELAS GERALD NAGLER HUMAN RIGHTS TRAINEESHIP. PROGRAMMET GER UNGA JURISTER EN MÖJLIGHET ATT ARBETA NÄRA EXPERTER PÅ MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER, SAMTIDIGT SOM DE FÅR RELEVANT YRKESERFARENHET.

Programmet, som möjliggjorts av Gerald Nagler – grundare och hedersordförande av Civil Rights Defenders – riktar sig till jurister under 30 år med ett dokumenterat intresse för mänskliga rättigheter.

– Medvetenheten om mänskliga rättigheter har ökat explosionsartat de senaste decennierna, det är en fantastisk utveckling, men samtidigt räcker det att bara öppna en tidning för att se att behovet av jurister som arbetar med detta är skriande i dag. Därför behöver vi unga, engagerade och duktiga jurister som Nazli, säger Gerald Nagler.

Programmet ska bidra till att fler svenska jurister engagerar sig inom området och på sikt leda till en ökad kunskap om mänskliga rättigheter bland jurister på olika positioner i samhället.

– Jag är glad och tacksam över den här möjligheten. Sedan en lång tid tillbaka har jag varit intresserad av att arbeta med mänskliga rättigheter – och tiden på Civil Rights Defenders har visat mig att jag har valt rätt.
Jag instämmer med Gerald att det finns otroligt mycket att arbeta med – utmaningarna är många, både internationellt och i Sverige, säger Nazli Pirayehgar.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA CIVIL RIGHTS DEFENDERS: press@crd.org, +46 76 576 27 62.