KRÄNKNINGAR AV MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I TVÅNGSVÅRD – LANSERING AV ENKÄT

Report this content

I NOVEMBER LANSERAR CIVIL RIGHTS DEFENDERS OCH RISKFÖRBUNDET FÖR SOCIAL OCH MENTAL HÄLSA (RSMH) DEN FÖRSTA ÅRLIGA UNDERSÖKNINGEN SOM KARTLÄGGER KRÄNKNINGAR AV MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER PÅ LÅSTA INSTITUTIONER I SVERIGE. ARBETET GENOMFÖRS MED STÖD AV SVENSKA POSTKODLOTTERIET.

Enkäten ”Inlåst men inte utan rättigheter” riktas till personer som är, eller har varit, intagna på en låst institution med tvångsvård under de senaste fem åren.

–  Vi vet att det förekommer allvarliga människorättskränkningar inom tvångsvården i Sverige, men ingen vet exakt i vilken omfattning. Därför är det viktigt att vården granskas och att missförhållanden uppmärksammas i syfte att komma till rätta med dem, säger Robert Hårdh, chef för Civil Rights Defenders.

Metoder som bältning och avskiljning förekommer i dagens tvångsvård i större utsträckning än vad Civil Rights Defenders och RSMH anser är förenligt med svensk lagstiftning.

Genom enkäten inhämtas information direkt från personer som har egen erfarenhet av tvångsvård. Resultatet av enkäten kommer att ligga till grund för påverkansarbete för en vård på låsta institutioner som respekterar mänskliga rättigheter.

Enkäten innehåller bland annat frågor om möjligheten att vara delaktig i valet av behandlingsmetod, upplevelser av tvång och patienttrygghet.

Civil Rights Defenders och Riksförbundet RSMH arbetar med mänskliga rättigheter och situationen på låsta institutioner. Vi synliggör brister i verksamheten och medverkar till att enskilda garanteras sina mänskliga rättigheter före, under och direkt efter intagning för tvångsvård.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA CIVIL RIGHTS DEFENDERS:  press@crd.org, Tel +46 76 576 27 62.

_______________________________________________________________________________________________________________________

CIVIL RIGHTS DEFENDERS  (CRD) IS AN INDEPENDENT EXPERT ORGANISATION FOUNDED IN 1982 IN SWEDEN, WITH THE MISSION TO DEFEND PEOPLE’S CIVIL AND POLITICAL RIGHTS AND EMPOWER HUMAN RIGHTS DEFENDERS AT RISK WORLDWIDE. CRD HAS A PRESENCE ON FOUR CONTINENTS AND IS ACTIVE IN SOME OF THE WORLD’S MOST REPRESSIVE REGIONS. BY WORKING IN COLLABORATION WITH 200 LOCAL PARTNERS AND FOCUSING ON INNOVATION, THE GOAL IS TO ACHIEVE LONG-TERM SUSTAINABLE CHANGE.

Visiting Address: Sergels torg 12, floor 12, SE-111 57, Stockholm, Sweden, Post Address: P.O. Box 2173, SE-103 14, Stockholm, Sweden
Tel 08 545 277 30   Fax 08 411 68 55   info@civilrightsdefenders.org   www.crd.org   Org nr 802011-1442   Plusgiro/bankgiro 90 01 29-8