REGISTERFALLET I DOMSTOL - SVENSKA STATEN ANKLAGAS FÖR ETNISK DISKRIMINERING

I DAG INLEDS HUVUDFÖRHANDLINGARNA I STOCKHOLMS TINGSRÄTT I MÅLET DÄR CIVIL RIGHTS DEFENDERS FÖRETRÄDER TRE BARN OCH ÅTTA VUXNA SOM HAR STÄMT SVENSKA STATEN FÖR ETNISK DISKRIMINERING EFTER AVSLÖJANDET OM SKÅNEPOLISENS REGISTER ÖVER CA 4700 ROMER.

Personerna som under två dagar kommer att ge sina vittnesmål i tingsrätten har inte begått några brott. De registrerades av polisen för att de är romer. Instanserna som hittills prövat registrets lagenlighet har väjt för frågan om registrets etniska natur. För att fastslå att det faktiskt handlar om etnisk registrering – och därmed etnisk diskriminering – stämde Civil Rights Defenders den svenska staten för kränkningar av de mänskliga rättigheterna i mars 2015. I dag inleds rättegången som pågår i två till tre dagar.

DUBBEL KRÄNKNING

Ingen av de instanser som hittills uttalat sig om hur registret överensstämmer med gällande lag har prövat om det handlar om etnisk diskriminering. 5000 kronor per person, som hittills utgjort ersättning för personerna i registret, är långt ifrån tillräcklig.

”Staten ska inte komma undan med kränkningar av de mänskliga rättigheterna och de drabbade förtjänar upprättelse. Upprättelse handlar både om att staten måste erkänna kränkningen – den etniska diskrimineringen – och om att de som drabbats ska få ett skadestånd som står i proportion till vad de utsatts för”, säger Robert Hårdh, chef på Civil Rights Defenders.

Civil Rights Defenders kallar tre vittnen till rättegången, utöver de åtta vuxna som fanns med i Skånepolisens register. Justitiekanslern (JK) företräder svenska staten.

För mer information kontakta Gabrielle Gunneberg på e-post: gabrielle.gunneberg@civilrightsdefenders.org eller på tel: +46 (0) 70 989 60 12