SvFF i möte med ryska människorättsorganisationer

Svenska Fotbollförbundet har tillsammans med Civil Rights Defenders träffat ryska människorättsförsvarare under den pågående VM-turneringen.

Sedan i mars i år samarbetar Civil Rights Defenders med SvFF. Bland annat har Civil Rights Defenders inför VM informerat spelare, ledare och personal om situationen för mänskliga rättigheter i Ryssland.

Nu har SvFF och Civil Rights Defenders, som en del av samarbetet, också träffat människorättsförsvararna Anna Dobrovolskaya, verkställande chef för Memorial och Albert Kuznetzov, jurist på Kommittén mot Tortyr. Mötet ägde rum under pågående VM-turnering.

De två organisationerna arbetar med att bevaka människorättsbrott i Ryssland och erbjuder kostnadsfri juridisk hjälp till de som fallit offer för kränkningar i landet. För detta betalar de ofta ett högt pris.

– Att fotbollen står upp för grundläggande fri- och rättigheter är viktigt, inte minst i en tid när den demokratiska utvecklingen backar på många håll i världen. Genom att SvFF träffar våra ryska partners kastar de ljus på den allvarliga situationen och visar sitt stöd för alla dem som dagligen kämpar för att mänskliga rättigheter ska respekteras i Ryssland. Vi hoppas att mötet kan inspirera andra idrottsaktörer att ta liknande initiativ, säger Anders L. Pettersson, chef, Civil Rights Defenders.

– Jag är mycket tacksam över att detta möte gick att genomföra. Att få ta del av och höra Anna och Albert berätta om sin kamp för mänskliga fri- och rättigheter var både lärorikt och gripande. Det vi själva många gånger tar för givet och anser vara självklart är inte det för alla andra. Om vi inom fotbollen på något sätt kan bidra till att synliggöra och uppmärksamma kampen för mänskliga rättigheter så är det bra. Jag känner en stor respekt och beundran för deras mod och engagemang – de är starka förebilder och gör ett livsviktigt arbete, säger Håkan Sjöstrand.

På mötet deltog Håkan Sjöstrand, generalsekreterare, Andreas Jansson, kommunikationschef och Göran Havik, projektledare för internationella evenemang från SvFF, Anders L. Pettersson, chef för Civil Rights Defenders, Anna Dobrovolskaya, verkställande chef för Memorial och Albert Kuznetzov, jurist på Kommittén mot Tortyr.

Memorial:

Memorial är en av Rysslands största och äldsta människorättsorganisationer. De arbetar med politiska fångar, flyktingars mänskliga rättigheter och grova övergrepp som tortyr och utomrättsliga avrättningar i Norra Kaukasus.

– Vi är mycket tacksamma för möjligheten att träffa SvFF. Vi arbetar dagligen med att sprida information om situationen i Ryssland, inte minst i Tjetjenien. Ett viktigt fall att lyfta är till exempel det med Oyub Titiev – Memorials chef i Tjetjenien – som sitter frihetsberövad på falska grunder och riskerar upp till 10 år i fängelse. Mötet gav oss en möjlighet att tala till en bredare publik och vi är glada att SvFF visat intresse att lyssna, säger Anna Dobrovolskaya, verkställande chef för Memorial.

Kommittén mot Tortyr:

Kommittén mot Tortyr är en människorättsorganisation som hjälper personer som fallit offer för tortyr. De representerar tortyroffer juridiskt på nationell nivå och i Europadomstolen i de fall där det lokala rättsväsendet brister. Tack vare organisationens arbete har drygt 200 poliser som torterat människor hamnat i fängelse. Kommittén mot Tortyr jobbar med att utreda de värsta fallen av människorättsbrott i Tjetjenien.

– Vi är glada att träffa Svenska Fotbollförbundet och den uppmärksamhet ett sådant här möte för med sig. Det hjälper oss att nå ut med våra frågor till en bredare publik som inte känner till vår situation, säger Albert Kuznetzov, jurist på Kommittén mot Tortyr.

Memorial och Kommittén mot Tortyr är sedan en lång tid tillbaka partners till Civil Rights Defenders.

Kontakt:

Vill du veta mer eller boka en intervju? Kontakta press@crd.org / +46 (0)76 576 27 62.

Pressbild – k
licka här.

Stöd Civil Rights Defenders arbete genom att swisha till 900 12 98.