Avtal klart mellan Akademikerförbunden och Svensk Handel

Ikväll undertecknade Akademikerförbunden och Svensk Handel ett nytt treårigt kollektivavtal för perioden den 1 maj 2013 till och med den 30 april 2016. I avtalet ingår bland annat ett löneutrymme om 6,8 procent att fördela under tre år, förtydliganden om löneprocessen och möjlighet till förlängd föräldraledighet.

”Vi är glada med att teckna ett avtal som är framåtsyftande med utvecklingsmöjligheter för våra medlemmar. Det är positivt att Svensk Handel vill se över möjligheterna till att hitta enskilda överenskommelser i kollektivavtalet”, säger Mikael Andersson förhandlingschef på Civilekonomerna och sammankallande för Akademikerförbunden inom Handel och tjänster.

Akademikerförbunden har blivit part i ytterligare ett avtal på Svensk Handel, Tjänstemän fd Sif avtalet, som omfattar cirka 145 företag inom Svensk Handel.

Parterna har kommit överens om följande:

• Löneprocessavtal med en så kallad stupstock om 6,8 procent att fördela vid central förhandling under de närmaste tre åren, om man inte kommer överens i de lokala förhandlingarna
  • Tydligare skrivningar har införts i löneavtalet om hur löneprocessen ska genomföras
  • Rätten till föräldralön förlängs med ytterligare en månad
  • Tydligare skrivning för när arbetsgivaren kan begära läkarintyg
  • Ny skrivning i avtalet med möjlighet för den anställde att avbryta tidsbegränsad anställning med en månads uppsägningstid
  • Sammanslagning av två avtal, vilket innebär att Akademikerförbunden blivit part på ytterligare ett avtalsområde inom Svensk Handel.

Under avtalsperioden ska Akademikerförbunden och Svensk Handel undersöka möjligheten att införa enskilda överenskommelser i kollektivavtalet. Enskilda överenskommelser kan exempelvis vara avstående av lön mot fler semesterdagar, avstående av semestertillägget för fler semesterdagar samt avstående av lön för högre pensionsavsättning.

En partsgemensam arbetsgrupp ska fortsätta arbetet med att se över möjligheterna att sammanlägga Tjänstemannaavtalet och Detaljhandelsavtalet. Arbetsgruppen ska fokusera på att utreda konsekvenserna för kostnader, vilka grupper som kan komma att beröras och hur omfattande förändringarna blir vid en harmonisering av avtalen.

Akademikerförbunden har företrätts av Civilekonomerna, Ulrika Emteryd, tfn 070-266 27 64 och Jusek, Åsa Harvig Göthberg, tfn 070-665 29 66.

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer och civilekonomer. Förbundet har 40 000 medlemmar varav 12 000 är studenter. Civilekonomerna arbetar med frågor som rör medlemmarnas arbetsvillkor, utbildning och yrkesutövning.

Taggar:

Vi är glada med att teckna ett avtal som är framåtsyftande med utvecklingsmöjligheter för våra medlemmar. Det är positivt att Svensk Handel vill se över möjligheterna till att hitta enskilda överenskommelser i kollektivavtalet.
Mikael Andersson, förhandlingschef på Civilekonomerna och sammankallande för Akademikerförbunden inom Handel och tjänster.