Huvudavtalsförhandlingarna är avslutade

Svenskt Näringsliv har idag avslutat förhandlingarna om ett nytt huvudavtal. På en presskonferens uttryckte företrädare för LO och PTK, som representerar privatanställda tjänstemän och akademiker, sin stora besvikelse över arbetsgivarsidans agerande. Svenskt Näringslivs frånträdande skedde helt utan förvarning, vilket annars är god sed på arbetsmarknaden.

LO och PTK ville med ett nytt huvudavtal fastställa ett gemensamt synsätt och reglera parternas ansvar för att kollektivavtal ska vara ett viktigt instrument på den svenska arbetsmarknaden. Kollektivavtalen är också en viktig del av den svenska modellen. Ambitionen var även att huvudavtalet skulle ge förutsättningar för en stabil lönebildning med enhetliga regler för hela den privata arbetsmarknaden, något som är särskilt viktigt med tanke på den ekonomiska krisen.

- Vi har uppfattat att denna grundsyn delats av arbetsgivarsidan under förhandlingarnas gång, säger Claes Oldin, förhandlingschef på Civilekonomerna och som deltagit i huvudavtalsförhandlingarna. Men det har tyvärr visat sig att Svenskt Näringslivs ambition har varit annorlunda.

Från arbetsgivarhåll har det viktigaste varit att avskaffa dagens regler om anställningsskydd. Genom att ge arbetsgivaren ensidig rätt att bestämma vem som ska gå vid arbetsbrist skulle i praktiken anställningsskyddet helt försvinna. Man har också velat få omfattande inskränkningar i fackförbundens rätt att vidta stridsåtgärder, vilket kraftigt skulle minska möjligheterna för arbetstagarsidan att sätta kraft bakom sina krav. Detta har varit viktigare för arbetsgivarna än att få till stånd ett bättre klimat på arbetsmarknaden.

-Från Civilekonomerna och övriga Saco-förbunds sida beklagar vi starkt att huvudavtalsförhandlingarna inte lett till framgång, fortsätter Claes Oldin. Vi hade hoppats kunna enas om vikten av att frågor regleras i fria förhandlingar mellan parterna och inte genom lagstiftning.

-Vi hade också hoppats på att få en bättre dialog både på central- och lokal nivå. För att uppnå detta är det viktigt att båda sidor verkar för att fler arbetstagare ska omfattas av kollektivavtal och få en högre organisationsgrad både bland anställda och bland företag, avslutar Claes Oldin.