• Civilekonomerna/

Ny studie om nyutexaminerade civilekonomer  - 1800 civilekonomer från samtliga* lärosäten i stor undersökning

1   Nyexaminerade civilekonomer lika ofta i arbete som andra De gångna årens lågkonjunktur har inneburit en försening av inträdet på arbetsmarknaden för många högskoleutbildade. Det vi ser är däremot att civilekonomer som tog examen 2003 inte är mera drabbade  av arbetslöshet än genomsnittet, som inkluderar de som är mera etablerade på arbetsmarknaden. D v s, de har under senaste åren lyckats komma in på arbetsmarknaden efter en möjligtvis trög start. Om nivån på jobben är matchade til utbildningen kan däremot ibland ifrågasättas.

2    Många känner sig överkvalificerade 38% av de intervjuade anser sig vara  överkvalificerade för sina arbetsuppgifter. Vanligast är deta bland  kvinnor: 44% av kvinnorna tycker de är överkvalificerade. Samtidigt ser vi i tidigare mätningar at männen  oftare har arbetsuppgifter över deras utbildningsnivå, vilket til en del kan förklaras av at de är duktigare  på att övertyga att de klarar mer avancerade arbetsuppgifter.

3    Civilekonomerna blir akademiskt "tyngre" 17% av de som tog examen 2003 hade påbörjat eler fulföljt en annan utbildning i en omfattning som motsvarar minst 100 poäng. Av de som tog examen 1999 var samma siffra endast 11%. En del av deta kan förklaras av at man valt att studera vidare istälet för att ta ut sin examen under en lågkonjunktur.

4    20% är chefer tre år efter examen (24% män, 16% kvinnor). Vi ser ett trendbrott i och med at ca 6% har en chefstjänst på högre nivå. För ett år sedan var samma siffra 2,4%.

Konsekvenser
Utbildas det för många civilekonomer? Och sker detta på bekostnad av kvaliteten? Detta är frågor som vi arbetar ständigt med. Det handlar om resurstildelning, urval och omsorg om kvaliteten. Dagens resurstildelningssystem bygger på expansion och klarar inte av ett sjunkande inträde, vilket förstärker kvalitetskrisen i det svenska utbildningssystemet.

Alexander Beck
Utredningschef, Civilekonomerna