Nytt kollektivavtal för akademiker inom försäkringsbranchen

Ökat stöd för personer som blir uppsagda - Nytt kollektivavtal för akademiker inom försäkringsbranschen.

Ett nytt omställningsstöd där den enskilde individen får vägledning och aktivt stöd för att snabbt hitta till en ny anställning. Det är en av nyheterna i det kollektivavtal som de tre Saco-förbunden Jusek, Civilekonomernas Riksförbund och Sveriges Ingenjörer träffat med FAO, försäkringsbranschens Arbetsgivareorganisation.

En uppsagd medarbetare ska få aktivt stöd för att underlätta övergången till nytt arbete. Stödets utformning avgörs av individens behov och samtidigt ges en ekonomisk trygghet över en övergångsperiod. Saco-förbunden och FAO fortsätter också att utveckla sin moderna lönesättningsmodellmed löneavtal helt utan angivna löneökningssiffror. Istället gäller individuell lönesättning utifrån lönesamtalsmodellen.

Lönesamtalet mellan chef och medarbetare, som är grunden för lönesättningen, kvalitetssäkras ytterligare genom att en möjlighet till förstärkt samtal införs.

- Genom det nya avtalet uppnås en bra balans mellan företagens behov av flexibilitet och den anställdes behov av anställnings- och inkomsttrygghet. Vi tror att det nya avtalet kommer att göra våra medlemmar väl rustade, särskilt med tanke på den nu pågående lågkonjunkturen, säger Åsa Harvig Göthberg, ombudsman på Jusek.

- Vi är mycket nöjda med att vi har kommit fram till detta nya avtal som kommer att modernisera försäkringsbranschen och underlätta omställningar både för medarbetare och arbetsgivare, säger Elisabeth Ankarcrona, förhandlingsansvarig för FAO.
Avtalet uppmärksammar också arbetsmiljön för medarbetare som reser mycket i arbetet. Arbetsgivaren ska se till att medarbetaren får skälig tid för återhämtning och vila i samband med tjänsteresorna. Detta gäller inte beresningsskyldiga.
Avtalet gäller för perioden 1 januari 2009 till 31 december 2010.

Kontaktpersoner:
FAO: Elisabeth Ankarcrona, Förhandlingsansvarig. Tel 0707-287441.
Jusek: Åsa Harvig Göthberg, Ombudsman. Tel 070-6652966,
Civilekonomerna: Madeleine Lindermann, Ombudsman. Tel 070-2662754
Sveriges Ingenjörer: Anneli Laanep Joandi, Ombudsman. Tel 076-8091757

FAO, Försäkringsbranschens arbetsgivareorganisation, har 162 medlemmar, som tillsammans har cirka 16 000 anställda. FAO är medlem i Svenskt Näringsliv. FAO sluter kollektivavtal med bland annat akademikerförbunden Jusek, Sveriges Ingenjörer och Civilekonomernas riksförbund. Akademikerförbunden ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Tillsammans har de tre förbunden drygt 230 000 akademikermedlemmar som arbetar inom de privata, kommunala och statliga sektorerna.