Pressmeddelande: Inför internationella kvinnodagen den 8 mars

Den oförklarade skillnaden

Ekonomer som är kvinnor tjänar i snitt 10,7 procent mindre än sina kollegor som är män. Det visar Civilekonomernas rapport om löneskillnader. En förklaring till orättvisan är luddig lönesättning.

En jämställd lönesättning kräver att vi får tydliga och könsneutrala lönekriterier ute på arbetsplatserna, säger Jens Jacobsson, förbundsdirektör på Civilekonomerna.

En bit kvar. Så kan resultaten av Civilekonomernas kartläggning av löneskillnader mellan könen sammanfattas. För hur man än mäter så tjänar kvinnliga ekonomer betydligt mindre än sina manliga kollegor – trots jobb i samma sektor, samma ålder och samma befattning.

Kartläggningen som bygger på svar från drygt 14 000 medlemmar konstaterar bland annat att kvinnor i snitt har 10,7 procent mindre i lön än män och att den oförklarade löneskillnaden är störst inom bank (14,5 %) och lägst inom staten (3,1 %).

Enligt Civilekonomernas förbundsdirektör Jens Jacobsson räcker det dock inte med att bara fortsätta att konstatera ojämställda löner. Utöver arbetet med att få arbetsgivarna att göra likvärdiga bedömningar i karriär- och lönefrågor för kvinnor och män fokuserar förbundet på att erbjuda verktyg till sina medlemmar.

Ett exempel är att vässa kvinnornas förhandlingsstrategi och att göra chefer medvetna om att det finns skillnader i sättet att löneförhandla.

– De stora ansvaret ligger fortsatt hos arbetsmarknadens parter att motarbeta strukturella orättvisor. Samtidigt visar studier att kvinnor har lägre förväntningar på sin lön och att män ofta är mer offensiva med att synliggöra sina prestationer för arbetsgivaren, säger Jens Jacobsson.

Att rakt av kopiera männens förhandlingsstrategier kan ha motsatt verkan visar förbundets tidigare studier. Men det finns framgångsrecept. Här är fem exempel som fungerar oavsett kön:

1. Ha en målbild före lönesamtalet om vilken lönenivå du vill uppnå. Tänk tak inte golv!
  2. Synliggör och dokumentera de egna prestationerna för arbetsgivaren.
  3. Stå på dig och var väl förberedd vid förhandlingsbordet. Ha argument som visar varför du bör ha högre lön.
  4. Ge ett motbud om du upplever arbetsgivarens förslag som för lågt. En förhandling är en förhandling – ta det inte personligt.
  5. Ta reda på rätt ingångslön. Här har kvinnor ofta lägre förväntningar än män. Kommer man in för lågt är det svårt att ta igen senare i karriären.

Ladda ner senaste kartläggningen av löneskillnader:

Ladda ner studie om varför kvinnor tjänar mindre än män: http://bit.ly/1oOxnGk

För mer info

Jens Jacobsson, förbundsdirektör Civilekonomerna
jens.jacobsson@civilekonomerna.se

Torbjörn Askman, kommunikationsansvarig
torbjorn.askman@civilekonomerna.se

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för akademiskt utbildade ekonomer. Med 43 000 medlemmar är vi Sveriges största nätverk för ekonomer och den självklara partnern genom hela karriären. Vi arbetar för att stärka våra medlemmar i viktiga frågor som lön, balans i livet, kompetensutveckling och jämställdhet. Ingen kan ekonomer som vi.

Taggar: