Rekordstort skadestånd för diskriminering

Civilekonomerna har drivit och vunnit en tvist angående en medlem som diskriminerats på grund av sin Aspergerdiagnos. Det ovanliga i domen är att ett diskrimineringsärende gått så långt som till domstolsförhandling samt att ett unikt högst skadestånd om drygt 200 000 kr dömts ut.

Civilekonomernas medlem hade en fast anställning i ett företag. Då arbetsgivaren fick reda på att medlemmen i fråga hade en Aspergerdiagnos förändrades inställningen totalt och utvecklades till ren mobbning.

- Det är nästan osannolikt hur arbetsgivaren har agerat, säger förbundsdirektör Benny Johansson. Det har inte funnits några klagomål på vår medlems arbetsinsatser förrän diagnosen blev känd. Då upphörde det utvecklingsprogram som arbetsgivaren inlett, lönen sänktes, arbetsvillkoren försämrades och till slut blev det uppsägning.

Av domen framgår att ”Bolagets överträdelser har varit omfattande och i vissa fall mycket graverande”. Dessutom skriver domstolen att företagets berättelse inte har varit trovärdig och att den har ett mycket lågt bevisvärde.

- Från förbundets sida är vi främst glada över att domstolen gått på vår medlems linje. Men det är också glädjande att vi har lyckats få fram en dom som visar att den här typen av beteende är oacceptabelt. Diskrimineringsärenden är ofta svåra att driva av bevisskäl och den här domen är extra viktig också av den anledningen. Vi är glada att vi kunnat fungera som den försäkring det fackliga medlemskapet är tänkt som, avslutar Benny Johansson.

För mer information:
Benny Johansson,
förbundsdirektör på Civilekonomerna
070-266 27 59

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för civilekonomer och civilekonomstudenter. Förbundet har ca 38 000 medlemmar varav ca 11 000 är studenter. Civilekonomerna arbetar med frågor som rör medlemmarnas arbetsvillkor, utbildning och yrkesutövning. Genom att vara ett förbund exklusivt för civilekonomer har vi till exempel den bästa lönestatistiken för civilekonomer liksom nätverk och kunskap om utbildningen.