En förändrad träningsbransch växlar spår – från budget till microklubbar

Ett helt nytt begrepp är på väg in på den svenska träningsmarknaden: Microklubbar. Branschen har de senaste åren växt snabbt och anläggningar har öppnats på löpande band och konkurrensen hårdnat. Men det som nu sker i Europa och är på intåg på den svenska marknaden är det totalt omvända mot budgetklubbarna: Det började i höstas, i vår fortsätter etableringarna på den svenska träningsmarknaden, näst ut i Stockholm.

Västerås 2015-01-29 - Det kan på många sätt vara tufft att vara egenföretagare. Kanske har få branscher sett en sådan konkurrens som träning- och gymbranschen, kedja efter kedja har de utmanat gymentreprenörerna som mer eller mindre ofrivilligt hamnat i ett priskrig om medlemmarna. Men kvantitet är i det här fallet inte alltid kvalité.  Ett helt nytt koncept öppnar dörrarna för entreprenörer och investerare att satsa i gym- och träningsbranschen.

Hur många träningsanläggningar/klubbar känner man till där man får betala runt 700-1000 sek i månaden för? Ganska få. Men det finns: Du som medlem betalar lite högre pris men får en träning på ett helt nytt sätt: Du släpps inte fri. Ingen visar dig runt, klappar på axeln och önskar lycka till. Det är precis vad microklubbar är. Det motsatta mot vad marknaden idag är uppbyggd av. Personlig träning var enda gång du sätter din fot där, du tränar alltid med en träningsvägledare, personlig uppföljning, resultatfokuserat på dina egna mål, coaching, träningsgaranti och peppning. Du kommer helt enkelt inte att misslyckas – och ansvaret tar klubben. Träning med resultat ska vara till för alla, inte bara de som har råd med PT på gymmet. Skulle du betala för att garanterat nå dina träningsmål? Svaret har visat sig vara ja, många vet inte vad och hur man ska träna och behöver den där vägledningen varje gång för att hålla i motivationen och komma framåt i sin träning.

Microklubbar är inget nytt i Europa, de är väletablerade i bl.a. Tyskland, Polen, Nederländerna, Luxemburg och Belgien. Nu har det kommit till Sverige. De första microklubbarna öppnade i höstas och i vår öppnar ytterligare en på Lidingö, och fler står på kö att etablera sig på andra orter runt om i landet.

Nyckeln till framgångsreceptet är renodlade franchisekoncept som lätt kan omsättas om och om igen. Små anläggningar ger låga lokal- och driftkostnader, färre personal och liten dusch- och träningsyta, men ändå med kapacitet för 46 personer i timmen. En microanläggning når brake-eaven redan vid 2-300 medlemmar och inte vid 1200 som många budgetklubbar måste nå upp till. I Europa har microklubbarna slagit rekord i maximerad vinst per anläggning – håll utkik i år, fler microklubbar är under produktion för den svenska marknaden.

Johanna Folkesson

Marknadsansvarig CL Fitness