Milon vinner innovation award

Milon är framgångsrik med anpassningsbar isokinetisk träning: över 200 cirklar installerade hittills. Innovationspris för ”Responding Training Modes” (RTM) från Milon.

Om du letar efter en effektiv träningsform leder alla vägar till Milon. Den tyska tillverkaren av träningsredskap och träningslösningar är glada över att sätta detta påstående på prov ännu en gång med sitt nya ”Responding Training Modes” (RTM) koncept.

Den ursprungliga Milon cirkeln, ett system som har visat sig vara effektivt om och om igen, har uppgraderats till ett multifunktionellt utrustningssystem. Möjligheten att använda Milon-cirkeln för att utföra adaptiv och isokinetisk träning samt isokinetisk styrkemätning representerar ett stort steg inom träningseffektivitet.

Milon är det perfekta sättet att se till att användarna når sina personliga träningsmål. Resultaten talar för sig själv: Trots att det relativt nyligen kom ut på marknaden, har Milon-cirkeln med RTM redan över 200 cirklar i aktivt bruk - med 100% positiv feedback.

Vid sidan av det mervärde som mer effektiv träning ger, så ger RTM klubbens ägare andra försäljningsargument i deras strävan att få nya medlemmar. Det gör det också lättare att behålla befintliga kunder genom tydligt formulerade löften för resultat. RTM´s relevans för gym och PT i framtiden understryks av den senaste sakkunniga bedömningen vid det senaste fitexpo 2014, som hölls i Poznań, Polen. Konceptet bakom RTM blev belönad med priset Innovation Award på branschmässan - en avgörande händelse för den snabbt växande östeuropeiska marknaden i synnerhet. Guldmedaljen för 2014 bekräftar Milons innovativa kraft och banbrytande teknik.

Om RTM - ”Responding Training Modes” från Milon
RTM är Milons nya paket av innovativa funktioner i Milon cirkeln. RTM gör utrustningen ännu mer universell, särskilt när det gäller adaptiv och isokinetisk träning och möjlighet att utföra isokinetisk styrkemätning.

Med isokinetisk styrkemätning, bestämmer först systemet användarens nivå på maximal styrka och sedan använder detta vid det isokinetiska träningsläge för att garantera konstanta rörelser/motstånd för träningsrörelser. Användaren arbetar vid full ansträngning utan att ändra hastigheten.

Detta tillvägagångssätt är särskilt användbart i det terapeutiska området, eftersom det kan hjälpa patienter att arbeta upp och förbättra sina muskulösa gränser utan att någonsin gå över gränsen, oavsett hälsotillstånd. Hotet om överansträngning elimineras. Under adaptiv träning, analyseras resultatet för varje repetition. Systemet använder dessa data för att bestämma användarens styrkereserver under en träningsuppsättning. Från och med maximal ansträngning, justerar systemet belastningen i realtid för att spegla användarens avtagande styrkereserver. De automatiska justeringarna tillåter musklerna att arbeta i sin fulla potential under ett set, vilket leder till en optimal träningseffektivitet.

Johanna Folkesson

Marknadsansvarig CL Fitness