Clairon bygger stjärnhotell i Trondheim

Report this content

Clarion Hotels fortsätter sin kraftiga expansion. Förutom tre nya storhotell i Sverige växer kedjan nu även i Norge. 2012 slås portarna upp till Clarion Hotel & Congress Trondheim. Det nya stjärnformade kongresshotellet blir en av få byggnader i Norge som uppfyller kraven för energiklass A.

Vid en högtidlig ceremoni lades den första grundstenen för Trondheims största byggprojekt Clarion Hotel & Congress Trondheim. Grundstenen innehöll tidstypiska föremål och har nu gjutits in i hotellbyggnadens bottenplatta.  Hotellet kommer att bli ett av Skandinaviens största kongresshotell och en samlingspunkt för hela Mellannorge.

Mellannorges nya stjärna
Den norska arkitektbyrån Space Group har ritat hotellet, som har formen av en fyrarmad stjärna. Glasfasaden kommer att släppa in dagsljuset i byggnadens generösa gemensamma utrymmen, restaurangen, lobbybaren och skybaren. Det 31 500 kvm stora kongresshotellet kommer att ha 400 rum och sviter och ett kongressområde på 3 000 kvadratmeter. Hotellets 200 anställda kommer att hälsa 130 000 hotellgäster och 80 000 konferensgäster välkomna varje år.

– Vi ska vara störst i alla nyckelorter i Skandinavien. Våra Clarion-hotell i Stockholm och Oslo är idag levande mötesplatser i toppskiktet och Clarion Hotel & Congress Trondheim kommer att lyfta staden till ett kongresscentrum av internationell klass. Nidarosdomen har fått konkurrens. Folk kommer att vallfärda till det här hotellet, säger Petter A. Stordalen, ägare och styrelseordförande till Choice Hotels Scandinavia, som står bakom kedjan Clarion Hotels.

Som hotelldirektör har Clarion anställt Stig Hillestad som har arbetat som direktör för Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo.

Energiklass A
Clarion Hotel & Congress Trondheim blir en av mycket få byggnader i Norge i energiklass A. Hyresgästen Choice Hotels Scandinavia har beviljat ett extra byggnadsanslag på 20 miljoner kronor för att lyfta fastigheten från energiklass C till A. Som en del av avtalet förbinder sig entreprenören att hålla sig inom ett bestämt maxtak när det gäller energiförbrukningen.

Se filmen om projektet här: http://www.youtube.com/watch?v=eaenZRznBJE

För mer information:
Katalin Paldeak, direktör Clarion Hotels, tel: +46 70 926 73 53
Riitta Östberg, presskontakt, tel +46 70 537 99 66

Fakta om hotellet:

• 31 500 m2 (BTA)
  • 400 rum och sviter
  • Kongresscenter på 3 000 m2.
  • Restaurang, lobbybar, skybar
  • 300 parkeringsplatser under jord
  • Energiklass A
  • 200 anställda
  • 130 000 hotellgäster/år
  • 80 000 konferensgäster och restauranggäster/år

Fakta om projektet

• Byggherre: Star Property A/S – ägs av Hoff Hotels AS (Realinvest) och EC Dahls Eiendom AS (Reitangruppen)

Clarion Hotels har 20 förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Med hjälp av konst, musik och design skapar Clarion levande mötesplatser för affärs-, konferens- och fritidsresenären. Clarion ingår i Choice Hotels Scandinavia.

Taggar: