Clas Ohlson investerar 27 Mkr i MatHem

Samarbetet med MatHem i Sverige är en viktig del av Clas Ohlsons strategi att etablera en unik position i termer av tillgänglighet och bekvämlighet för våra kunder. Clas Ohlson äger 8.1% av MatHem som idag offentliggjorde en finansieringsrunda i vilken Clas Ohlson investerar 27 Mkr.

Clas Ohlsons investering i MatHem i december 2017 var startskottet för ett viktigt och framgångsrikt strategiskt samarbete. MatHem är idag den ledande oberoende matbutiken på nätet i Sverige och erbjuder ett brett sortiment av dagligvaror och närliggande konsumentprodukter för hemmet. Mat är en viktig drivkraft för e-handels logistik och det finns en tydlig affärslogik och kundnytta i att erbjuda delar av Clas Ohlsons sortiment via fler kompletterande digitala plattformar.

- Genom samarbetet med MatHem i Sverige och med Kolonial i Norge har vi etablerat en unik position – dessa digitala kanaler ger oss fler vägar att förenkla vardagen för både nya och befintliga kunder genom bekväma leveranser till dörren. Detta innebär ökad kundnytta samtidigt som vi stärker vår plattform för framtida lönsam tillväxt, kommenterar Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.

- Vi kan nöjt konstatera att båda dessa samarbeten utvecklas positivt. Idag innehåller var femte matkasse från MatHem och var tionde matkasse från Kolonial en produkt från Clas Ohlson. Vi ser också en potential i att både utöka vårt vardags- och säsongsrelaterade sortiment då vi framgångsrikt breddade vårt erbjudande med relevanta sällanköps- och kapitalvaror under den viktiga julhandelsperioden, säger Lotta Lyrå.

I finansieringsrundan om totalt cirka 500 Mkr i MatHem i Sverige AB investerar Kinnevik 150 Mkr och pensionsbolaget AMF deltar med 280 Mkr, och blir därmed MatHems tredje största ägare med en ägarandel om 10%.

Clas Ohlsons investering, för att upprätthålla sina rättigheter i enlighet med aktieägaravtalet, uppgår till 27 Mkr och kommer att redovisas i fjärde kvartalet 2019/20. Clas Ohlson ägarandel efter finanseringsrundan uppgår till 7,7%, vilket gör Clas Ohlson till MatHems femte största ägare.

Pär Christiansen, CFO, +46 76 180 26 63, par.christiansen@clasohlson.se
Carolina Strömlid, IR-chef, +46 70 880 71 73, carolina.stromlid@clasohlson.se

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com/se.